El mòdul tracta sobre els diferents aspectes curriculars del sistema educatiu.
El docent de segona ensenyança, batxillerat i formació professional ha de saber dissenyar i desenvolupar una planificació didàctica del procés d’ensenyament aprenentatge en una escola inclusiva.
1. Planificar la intervenció educativa des d’un plantejament global tenint en compte les característiques dels alumnes i els referents establerts en els programes educatius.
2. Relacionar els elements concrets d'una proposta educativa (objectius, metodologia, avaluació) amb les característiques dels alumnes i els referents establerts en els programes educatius.
3. Regular els processos d’ensenyament-aprenentatge a partir de l’avaluació de les competències dels alumnes fomentant alhora la seva autoregulació de l’aprenentatge.
4. Aplicar uns indicadors d'avaluació concrets i un sistema de recollida d'evidències a un procés d’ensenyament aprenentatge concret.
5. Adaptar els elements curriculars, les variables metodològiques i els recursos a l’abast, especialment els recursos tecnològics, a les característiques dels alumnes i a les seves necessitats individuals i particulars.
6. Relacionar una proposta educativa concreta amb les mesures concretes per atendre unes necessitats educatives reals.
7. Gestionar situacions d’ensenyament-aprenentatge integrat de continguts i llengües en contextos plurilingües i multiculturals
8. Aplicar estratègies lingüístiques pertinents a un objectiu educatiu concret.
A l’inici del mòdul es planteja un repte que els estudiants han de resoldre.
El repte planteja una situació interdisciplinària, real, rellevant i vinculada amb l'entorn professional.
Els seminaris doten de contingut al mòdul i són els que donen les pistes per poder resoldre el repte.
Els seminaris agrupen continguts que l’estudiant ha d’adquirir, consolidar i saber mobilitzar per poder desenvolupar cada competència de manera satisfactòria.
Cada seminari s’acompanya d’una guia en la que s’indica els trets més destacats del seminari i s’acompanya d’un vídeo introductori per part del professorat.
Cada seminari té un material d’estudi.
El treball guiat són sessions en les que el professor responsable guia a l’estudiant en la resolució del repte, ajudant-lo a integrar el continguts dels seminaris.
El treball personal és l’estudi que ha de dedicar cada estudiant per assolir les fites marcades.
En finalitzar el mòdul l’estudiant ha d’exposar la solució que proposa per a la resolució del repte.
El màster s’imparteix en format semipresencial, en el que es combinen sessions amb el professorat que es poden desenvolupar de tres maneres:
a) en directe, PRESENCIAL, al campus UdA de Sant Julià de Lòria, 3 dies a la setmana (dimarts, dimecres i dijous) de 18h a 21h.
b) en directe, EN LÍNIA, a través del campus virtual UdA, en algun dels 3 dies de la setmana (dimarts, dimecres, dijous) de 18h a 21h.
c) VIRTUAL, en el que es proporcionen diferents recursos i eines digitals centralitzades en el campus virtual UdA i es desenvolupen tasques pautades i temporalitzades.
L’avaluació continuada recau als RESULTATS D’APRENENTATGE i s’obté a partir dels a) seminaris, b) del treball guiat i de c) la resolució i presentació del repte.
Als seminaris, el professorat programa ACTIVITATS d’avaluació continuada a fi que cada estudiant sàpiga com està evolucionant el seu treball.
Aquestes activitats estan connectades en el treball guiat que prepara per a la resolució del REPTE, com activitat final integradora. En particular, el professorat supervisa si l’enfocament de la resolució repte que segueix cada estudiant és apropiat de manera que, si no fos així, l’estudiant pugui reorientar el seu treball.
En el treball guiat s’obtenen evidències d'aprenentatge que permeten obtenir informació per avaluar els resultats d’aprenentatge de les competències associades sent les fites a assolir al final de cada mòdul i sobre els quals recau la qualificació.
Concretament, aquest mòdul té 3 activitats derivades dels diferents seminaris virtuals i una cinquena activitat integradora que correspon a la defensa del repte 2.
Cada activitat va connectada a un resultat d'aprenentatge lligat a una competència. Per assolir amb èxit el mòdul els diferents resultats d'aprenentatge han d'estar assolits.
Per qualificar els resultats d’aprenentatge associats als Seminaris i al Repte, s’utilitza una escala numèrica de 0 a 10 (amb un decimal) i la qualificació d’un mòdul s’obté a partir de la mitjana aritmètica de les qualificacions dels resultats d’aprenentatge associats al mòdul.
Per superar el mòdul és necessari que la qualificació de tots els resultats d’aprenentatge associats sigui superior o igual a 3 i que el valor de sigui superior o igual a 5.
- Booth, T., Ainscow, M. (2004): Índex per a la inclusió. Guia per a l’avaluació I millora de l’educació inclusive. Barcelona: Institut de Ciències de l’Educació de la Universitat de Barcelona.
- Casanova, Mª. (2011): Educación inclusiva: Un modelo de futuro. Espanya: Wolkers Kluwer.
- Col·legi oficial de psicòlegs de Catalunya, Col·legi de pedagogs de Catalunya (2006). Guia per a la detecció i intervenció educativa en els alumnes amb altes capacitats.
- Huguet, T. (2006): Aprender juntos en el aula. Una propuesta inclusiva. Barcelona: Graó.
- Gonzalez-Gil, F., Martín-Pastor, E., & Castro, R. P. (2019). EDUCACIÓN INCLUSIVA: BARRERAS Y FACILITADORES PARA SU DESARROLLO. ANÁLISIS DE LA PERCEPCIÓN DEL PROFESORADO. Profesorado, 23(1), 243–263. https://doi.org/10.30827/profesorado.v23i1.9153
- Muntaner, J. J. (2010). De la integración a la inclusión : un nuevo modelo educativo. In 25 Años de Integración Escolar en España: Tecnología e Inclusión en el ámbito educativo, laboral y comunitario. (pp. 1–25).
- Muntaner, J. J. (2014). Prácticas inclusivas en el aula ordinaria. Revista de Educación Inclusiva, 7(1), 63–79. Retrieved from https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo;jsessionid=624A4B656E85EC07FC4DF726CA9DB2E4.dialnet01?codigo=4772623
- Pujolàs, P. (2007). La inclusió escolar i estratègies per fer la possible. Vic.
- Pujolàs, P. (2008a). Cooperar per aprendre i aprendre a cooperar: el treball en equips cooperatius com a recurs i com a contingut. Suports, 12(1985), 21– 37.
- Pujolàs, P. (2008b). Introducció a l’aprenentatge cooperatiu. Vic: Universitat de Vic.
- Pujolàs, P., & Lago, J. R. (2006). Un nom per a cada cosa i cada cosa pel seu nom. In Cap a una Educació Inclusiva. Crònica d’unes experiències. Vic: EUMO Editorial.
- Vila, R., Vila, N. (2009): L’atenció a la diversitat. Balears: Govern de les Illes Balears, Conselleria d’Educació i Cultura.
El mòdul té una durada de 5 setmanes