Pla docent
Universitat d'Andorra
El mòdul de Fonaments de la Cultura Democràtica analitza diferents teories i tradicions ètiques i polítiques que fonamenten diferents models de democràcia.

El mòdul també desenvolupa competències necessàries per fer front als reptes del món globalitzat actual.
1. Adquirir un coneixement profund sobre els trets d'una ciutadania democràtica, analitzant diferents teories i tradicions ètiques i polítiques que fonamenten diferents models de democràcia.

2. Desenvolupar competències necessàries per fer front als reptes del món globalitzat actual.
A l’inici del mòdul es planteja un repte que els estudiants han de resoldre. El repte planteja una situació interdisciplinària, real, rellevant i vinculada amb l'entorn professional.

Els seminaris doten de contingut al mòdul i són els que donen les pistes per poder resoldre el repte. Els seminaris agrupen continguts que l’estudiant ha d’adquirir, consolidar i saber mobilitzar per poder desenvolupar cada competència de manera satisfactòria.

Cada seminari s’acompanya d’una guia en la que s’indica els trets més destacats del seminari i s’acompanya d’un vídeo introductori per part del professorat. Cada seminari té un material d’estudi.

El treball guiat són sessions en les que el professor responsable guia a l’estudiant en la resolució del repte, ajudant-lo a integrar el continguts dels seminaris.

El treball personal és l’estudi que ha de dedicar cada estudiant per assolir les fites marcades.

En finalitzar el mòdul l’estudiant ha d’exposar la solució que proposa per a la resolució del repte.

El màster s’imparteix en format semipresencial, en el que es combinen sessions amb el professorat que es poden desenvolupar de tres maneres:

a) en directe, PRESENCIAL, al campus UdA de Sant Julià de Lòria, 3 dies a la setmana (dimarts, dimecres i dijous) de 18h a 21h.

b) en directe, EN LÍNIA, a través del campus virtual UdA, en algun dels 3 dies de la setmana (dimarts, dimecres, dijous) de 18h a 21h.

c) VIRTUAL, en el que es proporcionen diferents recursos i eines digitals centralitzades en el campus virtual UdA i es desenvolupen tasques pautades i temporalitzades.
L’avaluació continuada recau als RESULTATS D’APRENENTATGE i s’obté a partir dels a) seminaris, b) del treball guiat i de c) la resolució i presentació del repte.

Als seminaris, el professorat programa ACTIVITATS d’avaluació continuada a fi que cada estudiant sàpiga com està evolucionant el seu treball.

Aquestes activitats estan connectades en el treball guiat que prepara per a la resolució del REPTE, com activitat final integradora. En particular, el professorat supervisa si l’enfocament de la resolució repte que segueix cada estudiant és apropiat de manera que, si no fos així, l’estudiant pugui reorientar el seu treball.
En el treball guiat s’obtenen evidències d'aprenentatge que permeten obtenir informació per avaluar els resultats d’aprenentatge de les competències associades sent les fites a assolir al final de cada mòdul i sobre els quals recau la qualificació.

Concretament, aquest mòdul té 4 activitats derivades dels diferents seminaris virtuals i una cinquena activitat integradora que correspon a la defensa del repte 1.

Cada activitat va connectada a un resultat d'aprenentatge lligat a una competència. Per assolir amb èxit el mòdul els diferents resultats d'aprenentatge han d'estar assolits.
Per qualificar els resultats d’aprenentatge, s’utilitza una escala numèrica de 0 a 10 (per dècimes) i la qualificació d’un mòdul s’obté a partir de la mitjana aritmètica de les qualificacions dels resultats d’aprenentatge associats al mòdul.

Per superar el mòdul és necessari que la qualificació de tots els resultats d’aprenentatge associats sigui superior o igual a 3 i que el valor de sigui superior o igual a 5.
- Arendt, H. On Violence (slides presentation) [Accessible per internet PDF a: https://courses.nonviolent-conflict.org/assets/courseware/v1/43ac1bd65a248c80b85dcc1a0e7ca21d/asset-v1:ICNC+Spring_2018+2018+type@asset+block/On_Violence.pdf ]

- Bell, N. Encyclopedia of Violence, Peace and Conflict, Second Edition. [PDF: https://courses.nonviolent-conflict.org/assets/courseware/v1/315841d23cf13f999aca03f6f1d1f2c7/asset-v1:ICNC+Spring_2018+2018+type@asset+block/Power-Alternative_Theories_Bell_.pdf

- Bilbeny, N. (1999). Democracia para la diversidad. Editorial Ariel. Barcelona.

- Bilbeny, N. (2010). Ecoética: Ética del medio ambiente. Aresta. Barcelona

- Bilbeny, N. (2012). Ética del periodismo. La defensa del interès público por medio de una información libre, veraz y justa. Publicacions i edicions de la Universitat de Barcelona

- Buades, Josep (Coordinador) (2016). Sin protección en la frontera. Derechos humanos en la frontera sur: Entre Nador y Melilla. Informe SJM-Frontera Sur 2016. Madrid: Servicio Jesuita a Migrantes

- Buades, Josep (Coordinador) (2020). Buscar salida. Informe SJM-Frontera Sur 2020. Madrid: Servicio Jesuita a Migrantes

- Calvo, Salvador (Director) (2020). Adú [Pel·lícula]. Ikiru Films / La Terraza Films / Telecinco Cinema / ICAA / Mediaset España / Mogambo / Netflix

- Comissió Europea (2020). Comunicació de la Comissió al Parlament Europeu, al Consell, al Consell Econòmic i Social Europeu i al Comitè de les Regions, relativa al Nou Pacte sobre Migració i Asil, de 23 de setembre de 2020. COM (2020) 609 final

- Kraft, J. and Speck, A. 'Nonviolence and Social Empowerment', 2001 (Accessible per internet a: https://wri-irg.org/en/story/2001/nonviolence-and-social-empowerment?language=en)

- Nacions Unides (1948). Declaració Universal dels Drets Humans. Resolució 217 A (III). Assemblea General de les Nacions Unides.

- Nacions Unides (1989). Convenció sobre els drets de l’infant. Resolució 44/25. Assemblea General de les Nacions Unides.

- Nacions Unides (2000). Declaració del Mil·lleni. A/RES/55/2. Assemblea General de les Nacions Unides.

- Nacions Unides (2015). Transformar el nostre món: l'Agenda 2030 per al desenvolupament sostenible. Resolució A/RES/70/1. Assemblea General de les Nacions Unides.

- Sharp, G. De la dictadura a la democràcia. Institut Català Internacional per la Pau. Barcelona. 2014. (Accessible per internet a: https://www.nonviolent-conflict.org/resource/dictatorship-democracy-conceptual-framework-liberation-catalan/) En català.

- Sharp, G. The Role of Power in Nonviolent Struggle. The Albert Einstein Institution. 1990 [PDF Accessible per internet a: https://courses.nonviolent-conflict.org/assets/courseware/v1/2a673ec83156c8514dd1d10064b16515/asset-v1:ICNC+Spring_2018+2018+type@asset+block/Sharp._The_Role_of_Power_in_NV_Struggle._1990.pdf

- Speck, A. War Resisters’ International Handbook 2014, Section on Power, pg. 34-37 [Accessible en PDF per internet a: https://www.nonviolent-conflict.org/resource/handbook-nonviolent-campaigns-second-edition-catalan/ ] En català.

- Speck, A. Noviolencia i poder (Accessible en format digital aquí: https://wri-irg.org/es/story/2016/noviolencia-y-poder?language=es) En català.

- The Nature, Model and Sources of Power: 50 Crucial Points, Canvas, 2007 [Accessible per internet PDF a: https://courses.nonviolent-conflict.org/assets/courseware/v1/85a3136912735ef14e1bbe1c3ba94e45/asset-v1:ICNC+Spring_2018+2018+type@asset+block/Nature_Models_and_Sources_of_Power__1_.pdf]

En aquest mòdul els 10 crèdits són virtuals.

La llengua de treball és català i castellà.

Algun material didàctic pot estar en anglès.
Codi - Competències (C) / Resultat d'aprenentatge específic (RA)Nivell
CME-E001 - Interpretar les necessitats i els conflictes d’una realitat social, cultural i econòmica des dels valors que promou una cultura democràtica.
RAME-E001-01 - Identifica les necessitats i els conflictes de l’entorn en relació als valors de la cultura democràtica.1
CME-E002 - Dissenyar programes per desenvolupar les competències per a una cultura democràtica, l’educació dels drets humans i l’educació intercultural a diferents institucions educatives i socials.
RAME-E002-01 - Coneix els programes existents per desenvolupar les competències per a una cultura democràtica, l’educació dels drets humans i l’educació intercultural a diferents institucions educatives i socials.1
CME-E003 - Proposar millores de les pràctiques educatives que promoguin les competències per a una cultura democràtica, l’educació dels drets humans i l’educació intercultural a partir de mecanismes d’avaluació.
RAME-E003-01 - Descriu pràctiques educatives en l’entorn que promoguin les competències per a una cultura democràtica, l’educació dels drets humans i l’educació intercultural a partir de mecanismes d’avaluació.1
Codi - Competències (C) / Resultat d'aprenentatge transversal (RA)ÀreaNivell
CME-T006 - Prendre decisions i aplicar els coneixements d’acord amb valors ètics i pràctiques socialment responsables i sostenibles.Responsabilitat personal
RAME-T006-01 - Coneix els valors ètics i les pràctiques socialment responsables i sostenibles.1
1. Seminari 1. Fonaments de la democràcia - S'imparteix en castellà (Més informació)
2. Seminari 2. Fonaments ètics de la democràcia (Més informació)
3. Seminari 3. Ciutadania i democràcia (Més informació)
4. Seminari 4. Drets Humans (Més informació)
Codi - ActivitatDescripcióResultats d'aprenentatgePercentatge
1 - Assaig crític sobre el concepte de ciutadaniaIndividualME-E001-010,00%
2 - Tractament informatiu dels conflictes bèl·licsIndividualME-E001-010,00%
3 - Proposta sobre la pau i la resistència noviolentaIndividualME-E002-010,00%
4 - Reflexió crítica del film AdúIndivudualME-E003-010,00%
5 - REPTEPla d'acollida alumnes refugiatsME-E001-01, ME-E002-01, ME-E003-01, ME-T006-010,00%