En la professió d’infermeria és imprescindible tenir coneixements teòrics i conceptuals, però també haver desenvolupat les habilitats comunicatives i tècniques per poder dur a terme les cures adequades a la persona i situació.
Així doncs, les estades formatives permetran a l’estudiant demostrar la integració dels coneixements, les habilitats i les actituds, adequant-ho al context i la persona o família, ja sigui en situació de salut i/o malaltia, generant les actuacions adequades.
L’assignatura d’Estades formatives clíniques VI dona continuïtat a les estades formatives clíniques, i es concreta en l’àmbit atenció primària de salut.
• Conèixer l’activitat i organització de l’equip de salut i integrar-s’hi, com a membre que pot aportar coneixements en benefici de la persona
• Establir una comunicació terapèutica efectiva amb la persona i/o família, tenint en compte l’etapa de la vida
• Buscar informació complementària necessària per aplicar el procés d’infermeria
• Realitzar el recull de dades complert de la persona, a través de l’entrevista clínica i exploració física adient
• Respectar el codi deontològic de la professió i prendre consciència de la responsabilitat dels seus actes com a futur professional, informant en tot moment a la persona responsable del seguiment de l’estudiant
• Utilitzar el procés d’infermeria, seguint el model bifocal que permet identificar els riscos de complicació, com a eina per valorar, planificar i avaluar l’activitat infermera
• Utilitzar els llenguatges estandarditzats d’infermeria pel registre de dades de salut, ja sigui a nivell escrit com electrònic
• Planificar les intervencions infermeres adequades i portar-les a terme tenint en compte el procediment i ús de material adequat i necessari
• Conèixer la valoració individual i de la família per aplicar les habilitats tècniques i comunicatives a les cures adients dirigides a les persones en situació de salut i/o malaltia, potenciant els estils de vida saludables, d’acord a l’etapa de la vida de la persona
• Aplicar els programes de salut que s’utilitzen als serveis d’atenció primària
• Demostrar la integració dels coneixements aportats per altres assignatures de la formació a fi d’entendre a la persona de manera integral, en les dimensions bio-psico-social i espiritual
L’assignatura s’organitza en una única part:
• Estada formativa clínica:
o L’alumne haurà de realitzar un període d’estades formatives clíniques a institucions o centres sanitaris.
o L’estudiant acompanyarà a la persona (malalt, usuari) durant la seva estada formativa, realitzant el pla de cures adient i/o totes les activitats d’infermeria necessàries per la seva atenció.
o L’estudiant rebrà el seguiment diari d’un tutor clínic del servei o centre on realitzi l’estada formativa, professional que ajudarà a l’estudiant a assolir les seves competències, valorarà la seva estada i en farà un informe. A més, periòdicament, també rebrà seguiment d’un tutor acadèmic. de l’escola, per fer la valoració l’evolució de l’estada formativa, així com de les activitats d'avaluació.
L’estudiant haurà de realitzar les activitats d'avaluació, en les que haurà de mostrar la integració dels coneixements teòrics i pràctics durant la seva estada formativa clínica.
L’assignatura comptarà amb un fòrum on els estudiants podran compartir les seves experiències i intercanviar informació amb la resta de companys i professors de l’assignatura.
Cada una de les activitats d’avaluació va acompanyada d’una guia que estarà disponible al campus virtual de l’assignatura, on s'especifica l'activitat i els criteris d'avaluació.
Cal aprovar cada activitat d'avaluació amb un mínim de 5.
L'estudiant que no superi l'avaluació continuada, tindrà l'oportunitat de presentar-se a les activitats d'avaluació final.
Cal aprovar cada activitat d'avaluació amb un mínim de 5.
- Butcher, H. K., Bulechek, G. M., Dochterman, J. M. i Wagner, C. (Eds). (2018). Clasificación de intervenciones de enfermería (NIC, (7a ed.). Elsevier: Barcelona
- Díaz, P. (2007). Manual CTO de Enfermería. (4a ed). McGraw-Hill Interamericana: Madrid
- Moorhead, S., Swanson, E., Johnson, M. i Maas, M. L. (Eds.). (2018). Clasificación de resultados de enfermería (NOC): Medición de resultados en salud. Elsevier: Barcelona
- Herdman, T. H. i Kamitsuru, S. (Eds.). (2021). Diagnósticos enfermeros: definiciones y clasificación 2021-2023. Elsevier.
- Muscari, ME. (1999). Enfermería pediàtrica. McGraw-Hill Interamericana: México
- Caja C. i López R. M. (2003). Enfermeria Comunitaria III. (2ª ed.) Masson: Barcelona
- Martín-Zurro A. i Cano J.F. (2005). Compendio de atención primaria: conceptos, organización y práctica clínica (2ª ed.). Elsevier: Madrid
- Martin-Zurro A. i Jodar Solà. (2011). Atención familiar y Salud Comunitaria. Elsevier: Barcelona
- Pérez, I. P., Puig, M. L. i Godall, M. (2014). Pediatría en atención primaria de la salud: un abordaje multidisciplinar. Médica Panamericana: Barcelona
- Sánchez, A. (2000). Actuación de enfermería comunitaria. Sistemas y programas de salud. McGraw-Hill Interamericana: Madrid
- L'estudiant que realitza la matrícula per primera vegada, ha de fer l'activitat inicial complerta (teoricopràctiques i escenaris clínics).
- L'estudiant que realitza la matrícula per segona vegada, ha de fer els escenaris clínics de l'activitat inicial, sempre i quan estiguin aprovades les teoricopràctiques durant el curs acadèmic anterior.
- Totes les activitats de Teoricopràctiques són d’assistència obligatòria.
- L'estudiant que realitza la matrícula de l'assignatura ha de tenir aprovada l'activitat inicial de 1er curs.
1. Estades formatives a institucions sanitàries - L’estudiant podrà realitzar la seva estada formativa en l'àmbit d'atenció primària de salut