Pla docent
Universitat d'Andorra
L’assignatura Fonaments d’infermeria versa sobre les bases conceptuals de la disciplina infermera, del tenir cura en tant que concepte i de la preocupació per l’altre com a persona holística per poder esdevenir infermeres clínicament competents, amb respecte i sensibilitat cap als altres. L’eina que s’utilitza és el Pla de cures o el Procés d’Atenció d’Infermeria (PAI) amb els llenguatges professionals infermers i el raonament crític per entendre la presa de decisions.
Aquesta assignatura constitueix l’eix central de la formació bàsica infermera.
Al primer semestre és introductòria, assenta les bases, i té continuïtat en diverses assignatures del pla d’estudis.
● Comprendre la naturalesa i la funció de la disciplina d’infermeria
•Reconèixer la importància de la utilització dels Llenguatges Estandarditzats i el model AREA per a la professió infermera
•Introduir l’alumne en l’ús d’un llenguatge i d’unes habilitats professionals pròpies que l’ajudin a comprendre l’essència de la seva professió
•Realitzar valoracions exhaustives i sistemàtiques mitjançant els patrons funcionals de Marjory Gordon
•Potenciar la capacitat de lideratge i creixement professional

L’assignatura s’organitza en:
• activitats dirigides a l’aula amb la participació dels estudiants.
• activitats tutoritzades, treball de casos.
• treball individual dedicat a l’elaboració de les activitats d’avaluació, lectura de recursos penjats al campus.
L’assignatura disposa d’una aula a l’entorn virtual d’aprenentatge com a eina de suport docent i de comunicació
Cadascuna de les activitats d’avaluació continuada s’ha de superar amb una qualificació mínima de 5 per tal d’aprovar l’avaluació continuada. En cas contrari es tindrà l’opció de l’avaluació final.
El Pla d'estudis està dissenyat en format presencial. L’assistència mínima demanada a les classes presencials és del 50 % per poder realitzar les activitats d'avaluació continuada. En cas de no complir el mínim de presencialitat, perd l'avaluació continuada i només podrà fer avaluació final.
L’estudiant que no superi una o vàries de les activitats d’avaluació continuada, té l’opció de realitzar l’avaluació final de l’activitat suspesa/no presentada. Totes les activitats s’han de superar amb una qualificació mínima de 5 per poder optar a la mitjana del curs.
Kozier, B., Berman, A., Snyder, S. J., & Erb, G. L. (2008). Fundamentos de enfermería: conceptos, proceso y prácticas. Pearson: Madrid

Butcher, HK., Bulechek, GM., Dochterman, JM., & Wagner,CM. (2013). Clasificación de Intervenciones de Enfermeria (NIC) (6ª ed.). Elsevier: Madrid

Carpenito, L. J. (2002). Diagnósticos de Enfermería. Aplicaciones a la práctica clínica (9ª ed). MCGraw-Hill / Interamericana: Madrid

Lunney, M. (2010). Razonamiento crítico para alcanzar resultados de salud positivos. Estudio de casos y análisis de enfermería. Elsevier España: Madrid

Martín, M. L. M., & Rebollo, E. C. (2017). Historia de la enfermería: Evolucion histórica del Cuidado Enfermero. Elsevier Health Sciences

Moorhead, S., Swanson, E., Johnson, M., Maas, M. L., & Faan, P. R. (Eds.). (2018). Clasificación de resultados de enfermería (NOC): medición de resultados en salud. Elsevier

Diagnósticos enfermeros: Definiciones y Clasificación 2015-2017. Elsevier: Barcelona

Santiago, S. V. (2015). Potter PA, Perry AG. Fundamentos de Enfermería. Elsevier: Barcelona

Alfaro-LeFevre, R. (2003). Aplicación del proceso enfermero: fomentar el cuidado en colaboración.

Benavent, MA., Ferrer, E., i Francisco del Rey, C. (2003). Fundamentos de enfermería (2ª ed.). Difusión Avances de Enfermería:Madrid

NANDA (Assistent per a plans de cures en espanyol) disponible a: http://www.nanda.es/

AENTDE (Asociación Española de Nomenclatura, Taxonomía y Diagnóstico de Enfermería). Disponible a: http://www.aentde.com

FUDEN (Fundación para el desarrollo de la Enfermería): Observatorio de metodología enfermera. Disponible a: http://www.ome.es/index.cfm
El professorat es reserva el dret de fer una prova oral sobre qualsevol lliurament per validar la nota, tant en avaluació continuada com en avaluació final.
Codi - Competència específica
BINFE01 - Aplicar el procés d'infermeria proporcionant cures individualitzades a través de la valoració, la recollida de dades i la formulació de problemes i diagnóstics infermers
BINFE02 - Avaluar el procés d'infermeria
BINFE07 - Capacitat d'implicar-se en el desenvolupament de la professió d'infermeria
Codi - Competència transversalÀrea
UdA08 - Treball en equips internacionals i interdisciplinarisEmprenedoria i treball en equip
UdA10 - Comunicació i expressió oral i escritaComunicació
1. Introducció a la professió infermera
1.1. Introducció a la Infermeria
1.2. Història d'infermeria
1.3. Visió antropològica del cuidar, de la persona i la família. Interculturalitat.
1.4. Professionalitat infermera
2. Recollida d'informació clínica i valoracions
2.1. Concepte de valoració: recollida de dades
2.2. Organització de dades
3. Llenguatges professionals infermers
3.1. Introducció als llenguatges professionals
3.2. Procés d'atenció d'infermeria: fase diagnòstica
3.3. Procés d'atenció d'infermeria: fase de planificació
3.4. Procés d'atenció d'infermeria: fase d'execució
3.5. Procés d'atenció d'infermeria: fase d'avaluació
3.6. Raonament crític i coneixement clínic
3.7. Rol propi i rol col·laboratiu
3.8. Casos clínics
4. Tallers
Codi - ActivitatDescripcióCompetènciesPercentatge
Activitat 1 - Mòdul 1: Història infermeraTreball Història d'infermeriaBINFE0710,00%
Activitat 2 - Mòdul 1: Professionalitat i antropologiaExamen Professionalitat i antropologiaBINFE0710,00%
Activitat 3 - Mòdul 2: Recollida informació i valoracionsExamen mòdul 2BINFE01, UdA0840,00%
Activitat 4 - Mòdul 3: Llenguatges professionals infermersExamen mòdul 3BINFE01, BINFE02, UdA0840,00%