Pla docent
Universitat d'Andorra
Codi - Assignatura
0051005 - Psicologia general i evolutiva
Codi - Assignatura
0051002 - Comunicació
L’assignatura d’Infermeria Psicosocial, des de la seva perspectiva psicològica i social, pretén aportar a l’alumne coneixements i estratègies per a comprendre i incidir en situacions de salut i malaltia de les persones. Focalitza la seva atenció, en circumstàncies vitals que tornen a les persones mes vulnerables (com ara en presencia de factors psicosocials de risc, en situació de pèrdua de salut física o psíquica i en procés de adaptació o recuperació de l’estat de salut).
En aquest procés d’ensenyament - aprenentatge, es contempla amb interès el paper que juguen les famílies (i altres sistemes de suport social), tant en la cura objectiva de la salut dels seus membres, com en l’ajut a la rehabilitació del pacient a través de la seva influencia afectiva.
Un aspecte cabdal d’aquest programa, és també, la potenciació del creixement personal de l’estudiant en tant que futur professional d’infermeria. Com a futur membre integrant d’un equip de salut, s’entén que s’ha de saber cuidar per a poder cuidar als altres. En aquesta mateixa línia, s’afavoreix el desenvolupament personal positiu en l’alumne, per ajudar-lo a incidir en unes relacions personals i professionals saludables, productives i harmonioses, especialment, dintre de l’equip de treball.
- Identificar els problemes i les respostes psicosocials de les persones davant de situacions de risc o procés de malaltia, seleccionant les accions adequades per a proporcionar ajuda des d’un marc holístic de les cures infermeres
- Reconèixer la relació terapèutica com a principal estratègia per establir un vincle d’ajuda tant la persona com amb el seu entorn sociofamiliar, en qualsevol procés de salut-malaltia així com en cada etapa del cicle vital
- Mobilitzar els actius personals interns per incentivar el creixement professional i potenciar les relacions tant intrapersonals com interpersonals.
L’assignatura s’organitza en:
• activitats dirigides a l’aula amb la participació dels estudiants;
• activitats tutoritzades, treball de casos, debats;

L’assignatura disposa d’un aula a l’entorn virtual d’aprenentatge com a eina de suport docent i de comunicació.
Cadascuna de les activitats d’avaluació continuada s’ha de superar amb una qualificació mínima de 5 per tal d’aprovar l’avaluació continuada. En cas contrari tindrà l’opció de l’avaluació final.
El Pla d'estudis està dissenyat en format presencial. Cal haver assistit a un 50 % mínim de les classes presencials per poder realitzar les activitats d'avaluació continuada.

L'avaluació continuada consisteix en:
Treball individual
Treball grupal
L’estudiant que no superi una o vàries de les activitats d’avaluació continuada, té l’opció de realitzar l’avaluació final.

L’avaluació final constarà de:
- Examen escrit dels continguts de l’assignatura

Totes les activitats s’han de superar amb una qualificació mínima de 5 per poder optar a la mitjana del curs.
Cibanal, L. (2010). Técnicas de comunicación y relación de ayuda en ciencias de la salud. Elsevier: Madrid

Santiago Garín, J; Arribas García, S; Herrero Díaz, S. (2021). Ciencias psicosociales aplicadas a los cuidadores sanitarios. Salusplay Editorial. Erandio.

Mateos Rubio, ML; Rodríguez Martínez, MD; Mayor Silva, LI; Pérez González, C; Durand Rincón, I. (2017). Manual CTO de Enfermería. Enfermería psicosocial. CTO Editorial. Madrid.

Novel Martí, G; Lluch Canut, MT; López de Vergara; MDM. (2000). Enfermería psicosocial y salud mental. Elsevier Masson. Barcelona..
Carpena, A. (2015). L’educació de l’empatia és possible. Eumo: Vic

Salmurri, F. (2004). Libertad emocional. Estrategias para educar las emociones. Paidos ibèrica: Barcelona

Bach, E. (2015) La bellesa de sentir: de les emocions a la sensibilitat. Plataforma: Barcelona

Granados, G. (2014). Aplicación de las ciencias psicosociales en el ámbito del cuidar. Elservier: Barcelona

Colell, R. (2012). Factores psicosociales de las relaciones humanas en infermeria y en el ámbito de las ciencias de la salud. Bubok Publishing S. L. España


Moorhead, S., Swanson, E., Johnson, M., Maas, M. L., & Faan, P. R. (Eds.). (2018). Clasificación de resultados de enfermería (NOC): medición de resultados en salud. Elsevier. Barcelona

Butcher, HK., Bulechek, GM., Dochterman, JM., & Wagner,CM. (2013). Clasificación de Intervenciones de Enfermeria (NIC) (6ª ed.). Elsevier: Madrid

Diagnósticos enfermeros: Definiciones y Clasificación 2015-2017. Elsevier: Barcelona

Marriner, A. Et al. (2005). Modelos y teorías en enfermería. Elsevier science Mosby. Madrid
El professorat es reserva el dret de fer una prova oral sobre qualsevol lliurament per validar la nota final, tant en avaluació continuada com en avaluació final.
Codi - Competència específica
BINFE05 - Tenir cura de les persones en situacions específiques
BINFE09 - Capacitat de comprendre i entendre la persona de manera holística
1. CONCEPTE D'INFERMERIA PSICOSOCIAL
1.1. Fonamentació teòrica. Bases de psicologia
1.2. Processos cognitius: Sensopercepció, atenció, memòria, pensament i motivació
1.3. Desenvolupament del cicle vital i personalitat
1.4. Teoria de les transicions. Ansietat i estrès
2. RELACIÓ TERAPÈUTICA
2.1. Aspectes generals i fases de la relació terapèutica
2.2. Estils de comunicació
2.3. Comunicació en processos de salut i malaltia
3. SALUT MENTAL POSITIVA
3.1. Concepte de salut mental positiva
3.2. Habilitats per a la Vida
3.3. Autoconcepte
4. INFERMERIA PSICOSOCIAL EN CONTEXTOS DE RISC
4.1. Context d’hospitalització
4.2. Contextos de col·lectius en situació de vulnerabilitat (Infants en risc, violència de gènere)
4.3. Dol i mort
4.4. Cures pal·liatives
Codi - ActivitatDescripcióCompetènciesPercentatge
2 - Treball individual: autoavaluacióActivitat psicosocial individualBINFE05, BINFE0940,00%
3 - Treball grupalActivitat psicosocial grupalBINFE05, BINFE0960,00%