Pla docent
Universitat d'Andorra
Diferents reptes s'albiren en el nostre món globalitzat (intensificació de la competència, transformació digital, canvis estructurals social-econòmics), dins d'un entorn empresarial volàtil, incert, complex i ambigu (VUCA, en anglès) la qual cosa obliga a l’empresa a adaptar els seus sistemes de funcionament per gestionar les creixents exigències dels diferents grups d'interès. Per adaptar-se al context local i, a l'ensems, global cada vegada més canviant, els procediments tradicionals i els esquemes de pensament anteriors ja no són suficients: cal repensar el conjunt de l’organització. Actualment, les empreses tenen tendència a alleugerir les seves estructures, a accelerar els processos de decisió i a optar per una organització més proactiva que permeti innovar així com donar resposta a les exigències dels mercats en terme de cost i valor afegit, de qualitat i servei, distribució i logística i disseny.

La finalitat d'aquesta assignatura és introduir a l'estudiant en el món de l'empresa, començant per saber què és una empresa i com es classifiquen les empreses i continuant amb la descoberta de la importància de l'entorn extern i intern i els grups d'interès existents. S’introdueixen els diferents conceptes, eines i pràctiques empresarials que permeten a l’empresa estudiar l’entorn, valorar el seu funcionament i recursos interns, elaborar i seleccionar la seva estratègia, dissenyar la seva estructura organitzativa i establir la cultura corporativa. L’assoliment d’aquesta assignatura facilita el seguiment d’assignatures posteriors com Organització i Gestió II, Direcció Comercial I i II i Direcció de Recursos Humans. També us servirà per al Projecte Final d'Empresa.

L’assignatura no requereix cap prerequisit; es valora positivament el raonament analític i el pensament original per tal de donar solucions creatives als reptes que planteja l’estudi de l’activitat empresarial. També que els estudiants mostrin curiositat pel món de l'empresa a través d'articles de premsa, vídeos, pel·lícules.
- Comprendre l'empresa: què és (diferents perspectives) i finalitats de l'empresa.
- Classificar l’empresa segons diferents criteris
- Diferenciar la forma jurídica de l’empresa en funció el tipus de negoci.
- Analitzar l'entorn de l'empresa (extern i intern) utilitzant eines específiques.
- Comprendre la importància de l'estratègia i les fases corresponents.
- Conèixer diferents models d'anàlisi estratègica.
- Analitzar la posició competitiva d'una empresa i proposar actuacions estratègiques.
- Determinar objectius empresarials en funció del cas.
- Comprendre la gestió pressupostària i ser capaç d'analitzar les desviacions pressupostàries.
- Avaluar l’estructura organitzativa de l’empresa en funció dels diferents factors de contingència.
- Comprendre el rol de la cultura empresarial i l'impacte intern i extern.
La metodologia docent s’estructura en les següents activitats:

Sessions de tipus expositiu per part del professor per fixar els conceptes essencials, explicar els instruments i eines d'anàlisi i els procediments.

Sessions pràctiques per a la discussió de múltiples casos reals d'empreses, estimulant la participació dels estudiants a través del treball cooperatiu.

Treballs Grupals (TG) per potenciar l’aprenentatge autònom, el treball col·laboratiu i preparar amb més garanties d’èxit els controls presencials (CP) d’avaluació continuada.

Aprofitament de l’aula virtual perquè la comunicació entre els estudiants i el professor sigui constant i fluïda.
La mecànica de l’avaluació continuada es basa en els següents criteris:

Durant el semestre es realitzaran tres Controls Presencials (CP) d’avaluació continuada. La mitjana ponderada d’aquests tres controls dóna la Qualificació Presencial d’avaluació continuada (QP).

Els Controls Presencials combinaran aspectes teòrics, a través de preguntes de resposta curta o tipus test, i aspectes pràctics, a contestar mitjançant la resolució de problemes directament relacionats amb els exercicis/casos d’estudi vistos al llarg del curs.

Els controls presencials es superen amb un 5/10.
Els controls tenen lloc en una data fixada amb antelació (veure calendari de l’assignatura a l'aula virtual). Els controls presencials no es repeteixen. Una setmana abans del control s'enviaran les instruccions corresponents.
Durant el semestre també es proposen Treballs Grupals (TG) un per a cada Bloc Principal. Tots els estudiants, presencials i virtuals, estan assignats a un equip. Els treballs comporten la redacció d'un informe tècnic i la seva presentació i defensa, d'acord amb les instruccions rebudes. La mitjana ponderada d’aquests tres treballs dóna lloc a la Qualificació Virtual d’avaluació continuada (QV).

Important:
En la mesura del possible, s'intenta que tots els equips puguin presentar els seus treballs, com si estiguessin en un entorn laboral real.
La qualificació dels TGs només es realitzarà si la mitjana dels controls presencials és superior a 4/10. És a dir, un cop surti publicada la qualificació del CP1, es procedirà a qualificar els TG1 d’aquells estudiants que hagin obtingut una qualificació de 4/10 o superior en el CP1. La mateixa lògica s’aplicarà en el CP2 i CP3.
Si en un CP no s’obté com a mínim un 4/10 però la mitjana resultant dels tres controls presencials d'avaluació continuada al final és igual o superior a 4/10, llavors es procedirà a qualificar els TG que fins llavors no s’haguessin qualificat i sí que comptarà la nota.

La Qualificació global d’Avaluació Continuada (QAC) serà:
QP; si QP < 4/10
Alternativament, els estudiants que no han optat per l’avaluació continuada o que no l’han superada tenen la possibilitat de fer un únic Examen Final presencial (EFP) que dóna una Qualificació Final (QF). Així mateix, aquests alumnes també poden realitzar els treballs grupals (TG).
L'examen final avaluarà la totalitat del temari i constarà de preguntes tipus test amb una estructura i qualificació similar als controls presencials d’avaluació continuada.

La Qualificació global de l'Avaluació Final (QAF) serà:
• No presentat; Si no es presenta a la prova presencial d'avaluació final.
• QF; Si QF < 4/10
• Màxim {QF; (QF·0,7+QV·0,3)}; Si QF>= 4/10 en el cas d’haver realitzat els treballs virtuals.
Per superar l'assignatura cal obtenir una Qualificació global de l'Avaluació Final (QAF) superior o igual a 5/10.
- Hernández Ortíz, M. J. (Coord),(2014): Administración de empresas, Pirámide. 2a Edició.
- Barroso Castro, C. (Coord),(2012): Economia de la Empresa, Pirámide. 2a Edició.
- Bueno Campos, E. (1993): Curso básico de economia de la empresa: Un enfoque de organización. Pirámide.
- Cuervo García, A. (Dir), (2008): Introducción a la Administración de Empresas. Thomson Civitas. 6a Edició.
- Daft. RL et al. (2010) Organization: Theory and Design. South-Western CENGAGE Learning EMEA
- David, F.R. (2017): Conceptos de Administración Estratégica. Pearson. 16a Edició.
- Mintzberg, H. et. al. (1999): El proceso estratégico. Prentice Hall.
- Mintzberg, H. (1991): La estructuración de las organizaciones. Ariel.
- Planellas, M. & Muni, A. (2016): Las decisiones estratégicas: los 30 modelos más útiles. Conecta. 3ª edició.
- Porter, M. (1998): On Competition. Harvard Business Review Press.
- Tots els estudiants tenen la possibilitat de fixar hores de tutoria a través del correu electrònic per resoldre dubtes amb el professor. Cal tenir en compte que la tutoria no és una classe personalitzada. Cal que els estudiants portin dubtes específics per ser resolts.
- Addicionalment, aproximadament una setmana abans dels Controls d'Avaluació Continuada s'oferirà un "seminari grupal voluntari" per a la resolució de dubtes i aclariment dels conceptes impartits.
- Els correus electrònics dels estudiants seran contestats en un termini màxim de dos dies laborables.
- No s’acceptarà cap treball fora de termini.
Cada treball no lliurat i/o cada control no presentat serà avaluat amb un 0/10
Codi - Competència específica
BAE11 - Comprensió del funcionament intern de l’empresa
Codi - Competència transversalÀrea
UdA10 - Comunicació i expressió oral i escritaComunicació
1. Economia i Empresa: conceptes bàsics
1.1. Conceptes d'economia i el món de l'empresa
1.2. Definició d'empresa. Les finalitats de l'empresa.
1.3. Els diferents departaments empresarials
1.4. Les classificacions empresarials (taxonomia)
2. L'entorn empresarial: extern i intern
2.1. Anàlisi externa: l'entorn PESTEL
2.2. Anàlisi interna: els recursos empresarials
3. Estratègia empresarial: conceptes i eines d'anàlisi
3.1. La noció d'estratègia: definició, tipus d'estratègia
3.2. Fases de l'estratègia (formulació, implantació, avaluació)
4. Eines per la formulació, implementació i avaluació de l'estratègia
4.1. Instruments per l'anàlisi estratègica
4.2. Plantejament i selecció de l'estratègia: models
4.3. Implantació de l'estratègia
5. Objectius, direcció i innovació empresarial
5.1. Evolució històrica dels objectius empresarials
5.2. Definició dels objectius empresarials
5.3. La direcció de l'empresa
5.4. Innovació empresarial
6. Planificació empresarial i Gestió Pressupostària
6.1. Pressupost Inicial (previsió) i Pressupost Final (real)
6.2. Anàlisi desviacions pressupostàries: pressupost flexible i pressupost revisat
7. Mètodes previsió de vendes: qualitatius i quantitatius
7.5. Configuracions organitzatives
8. L'estructura organitzativa de l'empresa
8.1. Disseny organitzatiu: llocs de treball, superestructures, mecanismes de coordinació. Sistemes presa decisions i relacions laterals.
8.2. Teoria de la contingència i factors de contingència. Configuracions estructurals.
8.3. Gestió de la incertesa: definició i eines.
9. La cultura empresarial: concepte i finalitats. Cultura corporativa i sub-cultures (les tribus organitzatives)
Codi - ActivitatDescripcióCompetènciesPercentatge
TV - Treballs VirtualsCas pràctic (aplicació dels conceptes) - equips30,00%
CP - Controls presencialsAvaluació parcial del contingut de l'assignatura70,00%