L’assignatura Infermeria gerontològica i geriàtrica treballa els conceptes de l’envelliment saludable, així com de l’envelliment patològic, oferint els coneixements per fer front a l’augment de població en aquesta etapa de la vida i les seves necessitats.
Les millores terapèutiques, avenços tecnològics contribueixen a millorar la qualitat de vida, així com l’esperança de vida de les persones. Aquestes condicions ajuden a l’augment del nombre de persones d’edat avançada, així com del nombre de malalties i de les necessitats de salut d’aquestes persones.
El professional d’infermeria ha de poder atendre a la persona gran en totes les seves dimensions, prevenint malalties associades a l’envelliment i col•laborant a millorar el benestar de la persona i del seu entorn.
● Analitzar el concepte d’ancià i la seva evolució des de la perspectiva històrica, antropològica i social.
● Reconèixer la repercussió de l’augment de població envellida en la societat en els moments actuals.
● Identificar els recursos socials de la comunitat i els nivells assistencials necessaris per atendre a la persona envellida.
● Conèixer les característiques del procés d’envelliment saludable, identificant les necessitats de la persona envellida des d'una perspectiva integral.
● Conèixer les característiques del procés de malaltia associada a l’envelliment des d'una perspectiva integral.
● Donar les cures necessàries a l’ancià tant per la promoció de la salut com per a la prevenció, recuperació i rehabilitació de la persona en procés de malaltia.
● Conèixer els trets principals per identificar una possible situació de violència o maltractament en la persona gran, així com les actuacions a seguir.
L’assignatura s’organitza en:
• activitats dirigides a l’aula amb la participació dels estudiants.
• activitats tutoritzades, treball de casos amb la metodologia de simulacions.
• treball individual dedicat a l’elaboració de les activitats d’avaluació, lectura de recursos penjats al campus.
L’assignatura disposa d’una aula a l’entorn virtual d’aprenentatge com a eina de suport docent i de comunicació.
L'avaluació continuada consisteix en un examen/cas i un treball.
Cadascuna de les activitats d’avaluació continuada s’ha de superar amb una qualificació mínima de 5 per tal d’aprovar l’avaluació continuada. En cas contrari tindrà l’opció de l’avaluació final.
Avaluació continuada: El Pla d'estudis està dissenyat en format presencial. L’assistència mínima demanada a les classes presencials és del 50 % per poder realitzar les activitats d'avaluació continuada. En cas de no complir el mínim de presencialitat, perd l'avaluació continuada i només podrà fer avaluació final.
L’estudiant que no superi una o vàries de les activitats d’avaluació continuada, té l’opció de realitzar l’avaluació final de l’activitat suspesa. Totes les activitats s’han de superar amb una qualificació mínima de 5 per poder optar a la mitjana del curs.
• Eliopoulos , C. (2018). Enfermería geriátrica y gerontológica (Spanish Edition) Ninth Edición
• Williams, P. (2020). Enfermería geriàtrica. 7a edición. Elsevier
• Alòs, M. (2005). El dia que vaig oblidar el meu nom. Pagès, Lleida.
• Bazo, M. T. (coord.). (2012). Envejecimiento poblacional y el reto de la dependencia. El desafío del envejecimiento en los sistemas sanitarios y sociales de España y europa. Nau, Valencia
• Brooker, D. (2013). Atención centrada en la persona con demencia: mejorando los recursos. Octaedro: Barcelona
• Fernández, R. (2000). Gerontología social. Una introducción. Pirámide: Madrid
• García, MV., Rodríguez, C., i Toronjo, AM. (2001). Enfermería del anciano. DAE (Grupo Paradigma): Madrid
• Gil, P., López, J.A. y Gómez, M. P (Coord.). (2015). Manual de buena práctica en los cuidados mayores. SEGG: Madrid
• Kitwood, T. (2003). Repensant la demència. Pels drets de la persona. Eumo: Vic
• Millán, JC. (2006). Principios de Geriatría y Gerontología. McGraw-Hill-Interamericana: Madrid
• Nuín, C. (2011). Enfermería de la persona mayor. Universitaria Ramón Areces: Madrid
• Rodríguez, P. (2011). Las residencias en las que queremos vivir. Fundación Pilares para la autonomía personal. Madrid
• Rodríguez, P. y Vilà, A. (Coord.). (2014). Modelo de atención integral y centrada en la persona. Teoría ypráctica en ámbitos del envejecimiento y la discapacidad. Tecnos: Madrid
• Stokes, G. (2008). Y la música sigue sonando. Historias de personas con demencia. Fundación Sanitas
• Strauss, C. Cómo hablar con un enfermo de Alzheimer. Obelisco
• Young, T., Manthorp, C. y Howells, D. (2010). Comunicación y demencia. Nuevas perspectivas, nuevos enfoques. UOC.
El professorat es reserva el dret de fer una prova oral sobre qualsevol lliurament per validar la nota final, tant en avaluació continuada com en avaluació final.
Algunes sessions de classe es vehicularan en castellà (les corresponents al professor Pablo Garibaldi).
1. Conceptes generals i evolució de l’envelliment
1.1. Conceptes generals, aspectes sociodemogràfics
1.2. Organització sociosanitària i gerontològica. Model d’atenció sociosanitari a Andorra
1.3. Tendències i canvis que suposa l’envelliment
2. Enveliiment saludable
2.1. Característiques del vell sa
2.2. Procés infermer
3. La malaltia en la persona gran
3.1. Envelliment patològic
3.2. Dependència, síndromes geriàtrics i valoració geriàtrica integral
3.3. Criteris generals de terapèutica farmacològica i accessibilitat
4. L’envelliment. Activitats per potenciar la persona gran
4.1. Psicomotricitat
4.2. Psicoestimulació
4.3. Reminiscència
5. Maltractament de la persona gran
5.1. Drets i deures de la persona gran
5.2. Protecció jurídica. Tutela i representació legal
6. Història de vida
6.1. Importància
6.2. Estructura: relat, genograma, cronograma, ecomapa