Pla docent
Universitat d'Andorra
Codi - Assignatura
0051001 - Estructura i funció del cos humà
0051003 - Fonaments d'infermeria
L’assignatura d’Infermeria de l’adult I és una assignatura transversal que s’inicia en el segon semestre de la formació i s’anirà desenvolupant al llarg de la formació aprofundint en els coneixements.

L’assignatura d’Infermeria de l’adult I dóna els coneixements necessaris per poder actuar amb les persones en la promoció, la prevenció, i el tractament de la malaltia quan aquesta apareix.

Els estudiants han de poder aplicar el procés d’atenció d’infermeria en la vessant de rol propi i de rol col·laboratiu per poder donar resposta a les diferents necessitats de salut i malaltia centrades en la persona.

Les infermeres han d’oferir unes cures de qualitat aplicant tots els seus coneixements d’una forma rigorosa, han de conèixer el funcionament del cos humà, les mesures preventives, alhora que també, la malaltia, la causa, la font patògena i el tractament de les diferents situacions de problemes de salut des d’una perspectiva holística de la persona.
• Conèixer la fisiologia i funcionament de cadascun dels sistemes i òrgans del cos humà.
• Promoure estils de vida saludables per la promoció i prevenció de malalties i complicacions de les mateixes.
• Conèixer la fisiopatologia de cadascun dels sistemes i òrgans del cos humà.
• Identificar els signes i símptomes característics de cada una de les patologies estudiades, definint els seus conceptes bàsics i les causes més freqüents de cada patologia.
• Conèixer les bases del radiodiagnòstic (diagnosi a través de la imatge).
• Identificar les característiques dels microorganismes causals de problemes de salut. Conceptes generals.
• Comprendre la importància de la recollida de mostres de teixits i/o líquids per tal de poder ser identificats correctament.
• Conèixer les formes farmacèutiques i accions terapèutiques.
• Conèixer la farmacocinètica i farmacodinàmia.
• Conèixer les reaccions adverses de fàrmacs i situacions especials. Farmacovigilància.
• Conèixer els fàrmacs antiinfecciosos (ATB).
• Aplicar la metodologia de llenguatges estandarditzats i el procés d'atenció d'infermeria.
• Promoure la seguretat en el pacient.
L’assignatura s’organitza en:
• activitats dirigides a l’aula amb la participació dels estudiants.
• activitats tutoritzades, treball de casos amb la metodologia de casos, simulacions.
• treball individual dedicat a l’elaboració de les activitats d’avaluació, lectura de recursos penjats al campus.

L’assignatura disposa d’una aula a l’entorn virtual d’aprenentatge com a eina de suport docent i de comunicació.
- Activitat 1: EOC presencial: procés infermer. Aquesta activitat es realitzarà en horari lectiu en els laboratoris d'informàtica. Nota mínima 5. Cal contestar com a mínim la meitat de les preguntes de cada sistema per corregir l'examen.
- Activitat 2: Examen de farmacologia. Nota mínima 5.
- Activitat 3: Examen microbiologia i parasitologia. Nota mínima 5.
- Activitat 4: Examen cas clínic integrador + Avaluació pla de cures. Nota mínima 5 de cada part per separat.


Cadascuna de les activitats d’avaluació continuada s’ha de superar amb una qualificació mínima de 5 per poder aprovar l'assignatura. En cas contrari tindrà l’opció de l’avaluació final.

El Pla d'estudis està dissenyat en format presencial. L’assistència mínima demanada a les classes presencials és del 50 % per poder realitzar les activitats d'avaluació continuada. En cas de no complir el mínim de presencialitat, perd l'avaluació continuada i només podrà fer avaluació final.
L’estudiant que no superi una o vàries de les activitats d’avaluació continuada, té l’opció de realitzar l’avaluació final de l’activitat suspesa.
Totes les activitats s’han de superar amb una qualificació mínima de 5, per poder optar a la mitjana del curs.
Farmacologia:

Somoza, B, Cano, M.V. i Guerra, P.E. (2021) Farmacología en infermeria: Casos clínicos. Panamericana.
Castells, S., i Hernández-Pérez, M. (2012). Farmacología en Enfermería. Barcelona: Elsevier.

Microbiologia:

Riedel, S., Morse, S. A., Mietzner, T.A. i Miller, S. (2020) Microbiología médica. McGraw-Hill.
Portero, F. i Sánchez, M.I. (2020). Microbiología y parasitología. Aproximación clínica y de laboratorio. DAE.

Fisiopatologia:

Aguilar, P. D. (Ed.). (2009). Manual CTO de enfermería. McGraw-Hill Interamericana. Madrid.
Jawetz, Melnick y Adelberg Microbiología médica, 28a. edición. McGraw-Hill.
J. Larry Jameson, Anthony S. Fauci, Dennis L. Kasper, Stephen L. Hauser, Dan L. Longo, Joseph Loscalzo. Harrison. Principios de Medicina Interna. 20ª edición. Mc Graw-Hill. 2018.
Kasper, D. L., & Blengio, J. R. (2015). Harrison. Principios de Medicina Interna.  McGraw-Hill. Madrid.
Manual CTO de enfermería. 11ª edición. 2022.
Mantik, S.; McLean, M.; Ruff, S., Graber, P.;Foret, J., & Bucher, L. (2004). Enfermería Médicoquirúrgica. Valoración y Cuidados de Problemas Clínicos. Elsevier. Madrid.
Sharon L. Lewis, RN, PhD et Al. Guí práctica de enfermería medico-quirúrgica: Evaluación y abordaje de problemas clínicos. 10ª edició. Elsevier. 2018.
Farmacologia:

Hilal-Dandan R, Brunton L. Goodman i Gilman (2015). Manual de farmacologia y terapèutica. México: McGrawHill.
Lorenzo P, Moreno A, Leza JC, Lizasoain I, Moro MA. Velázquez (2004). Farmacología básica y clínica. Madrid: Panamericana.
Mosquera J, Galdos P.(2005) Farmacología clínica para enfermería. Madrid: McGraw-Hill.

Fisiopatologia:

Hinkle, J. L. i Cheever, K. H. Brunner i Suddarth. Enfermería Medicoquirúrgica. 14ª edición. Wolters Kluwer. 14ª edició. 2019.
Runge, M. S., & Greganti, M. A. (2008). Netter's Internal Medicine E-Book. Elsevier Health Sciences. Barcelona.
Smeltzer, S. C.; Bare, B. G.; Brunner, L. S., & Suddarth, D. S. (2005). Enfermería medicoquirúrgica. McGraw-Hill.

Pla de cures:

Butcher, H. K.; Bulechek, G. M.; Faan, P. R.; Dochterman, J. M.; Wagner, C.; & Mba, R. P. (Eds.). (2018). Clasificación de intervenciones de enfermería (NIC). Elsevier. Bacelona.
Moorhead, S.; Swanson, E.; Johnson, M.; Maas, M. L., & Faan, P. R. (Eds.). (2018). Clasificación de resultados de enfermería (NOC): medición de resultados en salud. Elsevier. Barcelona.
North American Nursing Diagnosis Association. Diagnósticos enfermeros. Definiciones y clasificación 2021-2023. Elsevier. 2021. Nanda Internacional. Barcelona.
El professorat es reserva el dret de fer una prova oral sobre qualsevol lliurament per validar la nota final.
Codi - Competència específica
BINFE01 - Aplicar el procés d'infermeria proporcionant cures individualitzades a través de la valoració, la recollida de dades i la formulació de problemes i diagnóstics infermers
BINFE02 - Avaluar el procés d'infermeria
BINFE05 - Tenir cura de les persones en situacions específiques
BINFE09 - Capacitat de comprendre i entendre la persona de manera holística
Codi - Competència transversalÀrea
UdA06 - Tractament de la informacióGestió del coneixement i autonomia en el treball
UdA09 - Innovació i presa de decisionsEmprenedoria i treball en equip
UdA10 - Comunicació i expressió oral i escritaComunicació
1. Microbiologia i parasitologia - Conceptes generals
2. Farmacologia - Formes farmacèutiques i accions terapèutiques. • Farmacocinètica i farmacodinàmia. • Les reaccions adverses de fàrmacs i situacions especials. Farmacovigilància. •Conceptes de Farmacologia antiinfecciosa i analgèsica
3. Procés infermer en fisiopatologia - Sistema locomotor, nerviós, digestiu, endocrí, cardíac, respiratori, dermatològic, nefrourològic; oftalmologia;otorinolaringologia. Radiodiagnòstic. Primers auxilis i SVB i DEA. Seguretat del pacient. Suport i companyament de la persona/fam
Codi - ActivitatDescripcióCompetènciesPercentatge
1 - Activitat 1: EOC procés infermerExamen on line de coneixements presencialBINFE01, BINFE05, UdA0630,00%
2 - Activitat 2: Examen farmacologiaPresencial de farmacologiaUdA0615,00%
3 - Activitat 3: Examen de microbiologia i parasitologPresencial de microbiologia i parasitologiaUdA0615,00%
4 - Activitat 4: Examen cas integradorCas integrador (20%) i pla de cures (20%).BINFE01, BINFE02, BINFE05, BINFE09, UdA06, UdA0940,00%