Pla docent
Universitat d'Andorra
Aquesta assignatura proporciona els coneixements essencials de l’entorn comunicatiu del Principat d’Andorra posant especial èmfasi en la història i l’estructura dels mitjans de comunicació i de la política i institucional.
Objectius de l'assignatura:
- Conèixer la història i l’estructura de l’espai comunicatiu d’Andorra
- Conèixer la història política d’Andorra
- Analitzar les repercussions socials de les relacions internacionals d’Andorra i dels convenis vigents
- Entendre les especificitats del llenguatge comunicatiu d’Andorra
La metodologia de treball general de l’assignatura es basa en l’estudi individualitzat dels materials didàctics conjuntament amb la realització de les activitats d’avaluació continuada.

La realització de les activitats d’avaluació continuada constitueix un mecanisme fonamental per tal d’assolir les competències de l’assignatura, permetent a l’estudiant aplicar els conceptes teòrics adquirits a la pràctica professional.

En qualsevol cas, s’ha de partir de l’estudi en profunditat dels materials didàctics, per la qual cosa es compta amb l’ajuda del professor que resoldrà qualsevol dificultat que pugui sorgir.

Però també pot resultar interessant plantejar els dubtes directament al Fòrum. Els dubtes mai no són exclusius d’un estudiant: tothom pot treure profit de les preguntes dels altres. Fins i tot, hi haurà qui podrà respondre als companys, avançant-se a les respostes del professor.
Hi ha 3 activitats d’avaluació continuada al llarg del semestre. La nota final de l’avaluació continuada serà la mitjana aritmètica de la nota obtinguda a les 3 activitats d’avaluació continuada. Aquestes activitats d’avaluació continuada no són obligatòries, però són molt recomanables.
És obligatori realitzar un examen final presencial per poder superar l’assignatura.

L’examen final es realitzarà presencialment a la Universitat d’Andorra, tindrà dues hores de durada, i es podrà escollir entre tres dates d’examen.
S’avaluarà tot el contingut de l’assignatura. L’examen tindrà un enfocament pràctic.
Avaluació continuada:

La participació en els fòrums no és obligatòria però sí molt recomanable.

L’examen final avaluarà tot el contingut de l’assignatura.

La qualificació final s’obtindrà del millor resultat obtingut de les opcions següents:

a. (60% x qualificació examen final presencial) + (40% x qualificació mitjana de l’avaluació continuada)

Per aplicar aquesta fórmula cal superar l’examen final amb una nota igual o superior al 4.

b. Qualificació de l’examen final presencial.
Bertrana, U. (coord.) Altarriba, J.M., Caus A.,Poy, R. (2015). L'entorn comunicatiu d'Andorra. Universitat d'Andorra.

Bartumeu, I. (2011). El model d’organització territorial de l’Estat. XVI Jornades: L’administració pública andorrana. (pp. 23-27) Societat Andorrana de Ciències, Andorra DOI: 10.2436/15.0110.11.3 ISBN: 978-99920-61-11-4

Cavero, P. (2011). Evolució de l’administració pública andorrana al segle XX. XVI
Giral, E. (1988) La radiodifusión en Andorra. Política, economía y espaciocomunicacional en un país dependiente. Tesi doctoral. Universitat de Barcelona, Facultat de Ciències Econòmiques i Empresarials.

Castellet, E. (2019). Un recorregut de dotze anys per la història de la ràdio i la televisió públiques. Andorra.

Lluelles, M. J. (coord.).(2004) El segle XX: la modernització d’Andorra. Lleida/Andorra:Pagès Editors/Cambra de Comerç, Indústria i Serveis d’Andorra.

Lluelles, M. J. (2018). Les ràdios andorranes. Una qüestió de sobirania. Andorra: Govern d’Andorra.

Osorio, G. ( 2013). Ràdio Andorra. La història d’un mite que va fer història. Andorra la Vella: Crèdit Andorra.

Pont, C.; Guillamet, J. (2009) Història de la premsa andorrana 1917-2005. Andorra: Govern d’Andorra.
Les activitats i l'examen s'han de realitzar en llengua catalana.
Codi - Competència específica
BL01 - Conèixer la tradició cultural pròpia, sobretot andorrana i pirinenca
BL02 - Identificar el marc de la llengua, els seus antecedents teòrics i les seves aportacions originals, en estudis o treballs
BL03 - Identificar les relacions de la lingüística amb les altres ciències humanes, socials o experimentals i, al mateix temps, caracteritzar els trets que la distingeixen i la singularitzen com a ciència
BL04 - Analitzar els textos en català i en altres llengües en els diversos nivells estructurals
BL05 - Conèixer la història, els moviments literaris, les obres i els autors principals de la literatura en català, que inclou la literatura produïda a Andorra i als Pirineus
BL06 - Analitzar i comentar de forma crítica i des d’una perspectiva teòrica i comparada les obres literàries, els textos, els discursos i els fenòmens
BL07 - Relacionar els textos literaris amb la seva realitat social i cultural
BL08 - Conèixer les relacions que els diversos grups socials i geogràfics estableixen amb les llengües
BL09 - Conèixer el procés de formació de les llengües literàries i dels estàndards moderns
BL10 - Dissenyar i portar a terme accions de formació i planificació lingüística
BL11 - Conèixer i aplicar els principis bàsics de la didàctica de la llengua
BL12 - Aplicar els coneixements de llengua, literatura, lingüística i processament del llenguatge en activitats específiques dels àmbits de l’assessorament lingüístic i de les indústries culturals
Codi - Competència transversalÀrea
BCat-T03 - Autonomia i iniciativaGestió del coneixement i autonomia en el treball
BCat-T04 - Gestió de la informacióGestió del coneixement i autonomia en el treball
BCat-T05 - Organització personalResponsabilitat personal
BCat-T06 - TICGestió del coneixement i autonomia en el treball
UdA01 - Responsabilitat, comportament ètic i professionalitatResponsabilitat personal
UdA03 - Compromís amb l’entorn socioeconòmic i cultural del paísResponsabilitat personal
UdA05 - TICGestió del coneixement i autonomia en el treball
UdA06 - Tractament de la informacióGestió del coneixement i autonomia en el treball
UdA07 - Autonomia i iniciativaGestió del coneixement i autonomia en el treball
UdA10 - Comunicació i expressió oral i escritaComunicació
1. L'espai comunicatiu d'Andorra
1.1. La premsa escrita
1.2. Els mitjans audiovisuals
1.3. Periodisme digital
2. Estructura dels mitjans de comunicació d’Andorra
2.1. Llenguatge específic comunicatiu
2.2. Marc jurídic
3. Llenguatge específic comunicatiu
3.1. Institucions d’Andorra
3.2. Història del pensament polític
3.3. Estructura política i de partits