Es tracta d’una assignatura introductòria que explica els fonaments de la microeconomia, i de la macroeconomia, és a dir, l’assignació de recursos fent èmfasi en el mecanisme de preus, així com el funcionament bàsic de les economies modernes, que és el marc on les empreses desenvolupen la seva activitat .
Per tal de comprendre una realitat complexa, en economia s’utilitzen els models, representacions simplificades de la realitat, que tracten de captar-ne els aspectes fonamentals, obviant els accessoris. Això suposa un cert grau de formalització, que es manté a nivells mínims, i ajuda a interpretar esdeveniments econòmics d’actualitat.
• Introduir els principals conceptes econòmics i el raonament propi de l’economia, que s’estructura a partir de models.
• Identificar les variables de l’entorn que influeixen en el comportament del consumidor i del venedor, i raonar com poden afectar aquestes influències al mercat en el seu conjunt.
• Conèixer i entendre els indicadors macroeconòmics bàsics.
• Conèixer les funcions i l’evolució del diner, des dels seus inicis com a facilitador de l’intercanvi, fins als diferents tipus de diner de les economies modernes.
El seguiment d’aquesta assignatura es pot fer mitjançant dues metodologies. Es pot escollir la metodologia que se seguirà i fins i tot es pot fer una combinació de les dues, en funció de les necessitats específiques de cada estudiant. Caldrà manifestar al professor responsable de l’assignatura la metodologia escollida durant la primera setmana del semestre. Les dues metodologies possibles són:
4.1. Metodologia presencial
Els continguts de cada mòdul es desenvolupen a les classes presencials segons el guió establert als apunts de l'assignatura. Per ampliar o complementar aquests continguts es pot consultar la bibliografia de referència.
En finalitzar l’exposició teòrica de cada mòdul o de cada apartat, es treballen alguns exercicis de forma conjunta, a les classes presencials. Es recomana treballar a casa els exercicis que no es puguin resoldre a classe per manca de temps.
Els apunts i els exercicis es troben a l’aula virtual abans de l’inici de cada mòdul.
En finalitzar 2 mòduls es realitza un control presencial amb preguntes que segueixen la línia dels exercicis treballats. El darrer control inclou un comentari d’un article econòmic on caldrà relacionar els continguts de l’assignatura amb un fet econòmic d’actualitat.
4.2. Metodologia virtual
El guió dels continguts bàsics de cada mòdul es troba als apunts de l’assignatura de l’aula virtual, on també s’especifica les pàgines del llibre de la bibliografia bàsica on es poden trobar desenvolupats.
Els exercicis que es treballen a classe es troben disponibles a l'aula virtual perquè els estudiants que segueixen l'assignatura virtualment els puguin resoldre a casa. L'objectiu dels exercicis és aplicar els continguts de l'assignatura i avançar en l'aprenentatge de la matèria.
Els treballs virtuals tenen com a principal objectiu aplicar els continguts de l’assignatura i proporcionar una avaluació continuada a l'estudiant, tot i que aquesta avaluació només pot complementar la qualificació obtinguda presencialment.
L’avaluació continuada es realitza mitjançant el lliurament de treballs virtuals (TV) o bé la realització dels controls parcials presencials (CP).
La qualificació global d'avaluació continuada (QAC) serà:
• QP; Si QP<4
• Màxim entre QP i (QP*0,7+QV*0,3); Si QP>=4
Si no se supera l’assignatura per avaluació continuada hi ha la possibilitat de fer una prova presencial d’avaluació final (EF). L’examen final de l’assignatura és presencial, d’una durada màxima de 2 hores i inclou tots els continguts de l’assignatura. Es puntua sobre 10 punts i es planteja amb preguntes del mateix estil que les que han estat desenvolupades en les diferents activitats d’avaluació continuada.
El càlcul de la qualificació final de l'assignatura pot ser una combinació de l'avaluació continuada i l'avaluació final, que es calcula de la manera següent:
Per aprovar l'assignatura per avaluació continuada cal obtenir una qualificació global d'avaluació continuada (QAC) superior o igual a 5.
La qualificació global de l'avaluació final (QAF) serà:
• NP; Si no es presenta a la prova presencial d'avaluació final
• QAC: Si QAC>EF
• EF; Si EF<4 i EF>QAC
• Màxim entre EF i (EF*0,7+QV*0,3); Si EF>=4
Per aprovar l'assignatura per avaluació final cal obtenir una qualificació global de l'avaluació final (QAF) superior o igual a 5.
Francisco Mochón (2010): Principios de economía. McGraw Hill, 4ª edición.
Pindyck, R. (2015): Microeconomía. Pearson
Stiglitz, J.E., Walsh, C.E. (2008): Microeconomía. Ariel Economía y Empresa.
Varian, H. R. (2017): Microeconomía Intermedia. Antoni Bosch, 9ª edición.
Blanchard, O. (2017): Macroeconomía. Pearson
Dorbusch, R. Fischer, S. y Startz, R. (2004): Macroeconomía, McGraw-Hill, 9ª edición.
www.estadistica.ad
1. Introducció a l'economia
1.1. Què és l'economia.
1.2. Els sistemes econòmics bàsics
1.3. El mercat. El fluxe circular de la renda
1.4. Frontera de possibilitats de producció
2. Oferta, demanda i mercat
2.1. Les corbes de demanda i d'oferta. L'equilibri del mercat
2.2. Factors subjacents a la corba de demanda
2.3. Factors subjacents a la corba d'oferta
2.4. Elasticitats
3. Conducta del consumidor i demanda
3.1. La corba de demanda del mercat
3.2. Visió global de les economies domèstiques
3.3. Preferències dels consumidors - restricció pressupostària
3.4. Utilitat i conducta del consumidor
3.5. La corba de demanda
4. Organització i conducta de les empreses
4.1. Naturalesa de l'empresa
4.2. Dimensió temporal de la producció
4.3. La tecnologia
4.4. La funció de producció
4.5. Els costos
4.6. Els ingressos
4.7. L'estratègia de l'empresa
4.8. Classes de mercat
5. Indicadors macroeconòmics bàsics
5.1. Introducció a la macroeconomia
5.2. El nivell general de preus i la inflació
5.3. El nivell de producció
5.4. El nivell d’ocupació
5.5. L’oferta i la demanda agregada. La política fiscal
6. Els diners i el sistema monetari
6.1. L’origen dels diners
6.2. El sistema financer i bancari
6.3. La base monetària, l’oferta i la demanda monetària
6.4. El procés de creació de diner
6.5. El mercat de diner i la política monetària
7. El sector públic i la política econòmica
7.1. El sector públic
7.2. Els objectius del sector públic
7.3. La política econòmica
8. Teoria del comerç internacional
8.1. Economia oberta
8.2. La balança de pagaments
8.3. Els mercats de divises