Pla docent
Universitat d'Andorra
L'assignatura vol introduir l’alumnat en les eines metodològiques i els coneixements teòrics necessaris per a l'ensenyament i l’aprenentatge de la llengua i la literatura catalanes. Els continguts treballats han de capacitar l'alumnat per valorar, dissenyar i implementar materials didàctics, i reflexionar sobre la pràctica docent.
Aquestes competències es concreten en els objectius següents:

• Dissenyar estratègies i materials que atenguin a la diversitat en el desenvolupament físic, intel•lectual, lingüístic, social, cultural i emocional de l'individu.

• Promoure i facilitar els aprenentatges des d'una perspectiva globalitzadora i integradora de les diferents dimensions cognitiva, emocional i psicomotriu i volitiva.

• Conèixer els objectius, els continguts curriculars i els criteris d'avaluació que configuren les diverses etapes educatives en matèria lingüística.

• Abordar amb eficàcia situacions d'aprenentatge de llengües en contextos multiculturals i multilingües.

• Proporcionar a l'alumne hàbits d'observació, reflexió i anàlisi sobre l'estructura i funcionament de la llengua.

• Comprendre el pas de l'oralitat a l'escriptura i conèixer els diferents registres i usos de la llengua.

• Analitzar els propis usos lingüístics i posar-los en relació amb els d’altres parlants de la llengua catalana.

• Valorar i potenciar l'ús adequat del llenguatge verbal i no verbal

• Aplicar en la pràctica docent els coneixement derivats de les diverses escoles i corrents científics sobre l’estudi de la llengua.

• Analitzar críticament les polítiques relacionades amb els usos de les llengües i amb el seu aprenentatge en el context andorrà.
La metodologia de treball general de l’assignatura es basa en l’estudi individualitzat dels materials didàctics conjuntament amb la realització de les activitats d’avaluació continuada.

La realització de les activitats d’avaluació continuada constitueix un mecanisme fonamental per tal d’assolir les competències de l’assignatura, permetent a l’estudiant aplicar els conceptes teòrics adquirits a la pràctica professional.

En qualsevol cas, s’ha de partir de l’estudi en profunditat dels materials didàctics, per la qual cosa es compta amb l’ajuda del professor que resoldrà qualsevol dificultat que pugui sorgir. Però també pot resultar interessant plantejar els dubtes directament al Fòrum. Els dubtes mai no són exclusius d’un estudiant: tothom pot treure profit de les preguntes dels altres. Fins i tot, hi haurà qui podrà respondre als companys, avançant-se a les respostes del professor.
Hi ha 3 activitats d’avaluació continuada al llarg del semestre. La nota final de l’avaluació continuada serà la mitjana aritmètica de la nota obtinguda a les 3 activitats d’avaluació continuada. Aquestes activitats d’avaluació continuada no són obligatòries, però són molt recomanables.
És obligatori realitzar aquest examen final per poder superar l’assignatura. L’examen final es realitzarà presencialment a la Universitat d’Andorra, tindrà dues hores de durada, i es podrà escollir entre tres dates d’examen.

L’examen final avaluarà tot el contingut de l’assignatura.

Per aprovar l’assignatura, cal obtenir una qualificació final igual o superior a 5.

La qualificació final s’obtindrà del millor resultat obtingut de les opcions següents:

a) (60% x qualificació examen final presencial) + (40% x qualificació mitjana de l’avaluació continuada)
Per aplicar aquesta fórmula cal superar l’examen final amb una nota igual o superior al 4.

b) Qualificació de l’examen presencial.

- Ambròs, A. et al. (2009) Enfilem les competències bàsiques a l’àrea de llengua. Barcelona: ICE de la Universitat de Barcelona.

Disponible en línia: http://www.ub.edu/dllenpantalla/enfilem/

- Bordons, Glòria i Diaz-Plaja, Anna (2004). Ensenyar literatura a secundària. Barcelona: Editorial Graó.

- Cairat, M. T. (2006) Plantejament lingüístic de l'Escola Andorrana. Revista Treballs de sociolingüística catalana. La situació sociolingüística a Andorra. Núm. 19 (2006).

- Camps, A. et al. (2011). Didàctica de la llengua catalana i la literatura. Barcelona: Editorial Graó.

- Camps, A. et al. (2013). Seqüències didàctiques per aprendre a escriure. Barcelona: Editorial Graó.

- Cassany, Daniel (1993). Ensenyar llengua. Barcelona: Editorial Graó.

- Cassany, Daniel (2018). Laboratori lector. Per entendre la lectura. Barcelona: Anagrama.

- Coneixements i usos lingüístics de la població d'Andorra: situació actual i evolució (1995-2018). Andorra: Servei de Política Lingüística, Govern d’Andorra.

Disponible en línia:
https://www.cultura.ad/images/stories/Llengua/Documents/Coneixements_i_usos_llengua_2018.pdf

- Dolz, Joaquim et al. (2013). Producció escrita i dificultats d’aprenentatge. Barcelona: Graó.

- Lomas, C. (2002). El aprendizaje de la comunicación en las aules. Barcelona: Paidós.

- Manresa, Mireia (2013). L’univers lector adolescent. Dels hàbits de lectura a la intervenció educativa. Barcelona: Rosa Sensat.

- Margarit, E. (2012). L’escenari sociolingüístic de la població escolar d’Andorra. Ajut a la investigació lingüística Lídia Armengol Vila 2010-2012. Andorra.

- Pla estratègic per a la millora del sistema educatiu andorrà. Ministeri d’Educació i Ensenyament Superior, Govern d’Andorra. En línia: https://www.educacio.ad/sistema-educatiu-andorra/permsea

- Vilà, Montserrat i Castellà, J. M. (2014). 10 idees clau: Ensenyar la competència oral a classe. Barcelona: Editorial Graó.

- Zabala A. (2007). Como aprender i ensenyar competencias: 11 ideas claves. Barcelona: Graó.
Revista

- Articles de Didàctica de la Llengua i la Literatura. Revista trimestral en català d’investigació i divulgació publicada des de 1994 per l’Editorial Graó, Barcelona.
Les activitats i l'examen s'han de realitzar en llengua catalana.
Codi - Competència específica
BL10 - Dissenyar i portar a terme accions de formació i planificació lingüística
BL11 - Conèixer i aplicar els principis bàsics de la didàctica de la llengua
BL12 - Aplicar els coneixements de llengua, literatura, lingüística i processament del llenguatge en activitats específiques dels àmbits de l’assessorament lingüístic i de les indústries culturals
Codi - Competència transversalÀrea
BCat-T03 - Autonomia i iniciativaGestió del coneixement i autonomia en el treball
BCat-T04 - Gestió de la informacióGestió del coneixement i autonomia en el treball
BCat-T06 - TICGestió del coneixement i autonomia en el treball
UdA10 - Comunicació i expressió oral i escritaComunicació
1. Introducció a la didàctica de la llengua i la literatura
1.1. Bases per a l’ensenyament i l’aprenentatge de les llengües
1.2. La didàctica de la llengua i la literatura
1.3. Ensenyament de la llengua catalana a Andorra
2. Llengua oral i llengua escrita. Desenvolupament de les habilitats
2.1. Comprensió i producció orals. Recursos metodològics
2.2. Comprensió i producció escrites. Recursos metodològics
2.3. Avaluar per aprendre. L’avaluació com a procés regulador
3. Lectura i literatura. L’educació literària
3.1. Ensenyament i aprenentatge de la lectura
3.2. Dimensió literària. La literatura a l’aula
Codi - ActivitatDescripcióCompetènciesPercentatge
1 - Activitat 1Anàlisi i reflexió críticaBCat-T03, BCat-T04, BCat-T06, BL1113,00%
2 - Activitat 2Disseny d'una unitat didàctica, crítica de mat.BCat-T03, BCat-T04, BCat-T06, BL10, BL1113,00%
3 - Activitat 3Disseny d'activitats pedagògiques mitjançant TICBCat-T03, BCat-T04, BCat-T06, BL10, BL1114,00%
Examen Final Presencial - Examen Final PresencialExamen Final Presencial60,00%