Pla docent
Universitat d'Andorra
Aquest mòdul inclou els tres seminaris següents: Comptabilitat de costos, Matemàtiques de les operacions financeres i Fiscalitat.

El seminari de comptabilitat de costos permet donar resposta a qüestions econòmiques d’àmbit empresarial que la comptabilitat financera no tracta com per exemple: quin cost té produir un bé/servei, quina és la rendibilitat per cada producte, servei, etc. Per donar resposta a qüestions com aquestes, la comptabilitat de costos proporciona una sèrie de models que es basen en les dades històriques proporcionades per la comptabilitat financera.

El seminari de fiscalitat presenta les bases sobre les quals s’estructura el sistema fiscal andorrà i el seu desplegament normatiu, alternant una visió teòrica amb aplicacions pràctiques. Així mateix, inclou l’estudi tècnic i pràctic de la gestió i la planificació dels tributs estatals i comunals, així com una visió de l’encaix internacional de la nova fiscalitat andorrana.

El mòdul es complementa amb la vessant financera d’aquesta formació, ja que s’hi introdueixen els aspectes de la matemàtica de les operacions financeres més rellevants. Aquesta disciplina permet que l’estudiant disposi de les eines necessàries per estudiar l’evolució d’un o diversos capitals financers al llarg del temps, sota el règim de capitalització simple i de capitalització composta. En aquest mateix mòdul, s’estudien, es classifiquen i es valoren les diferents tipus de rendes financeres, així com les diferents modalitats de préstecs, aprofundint en les particularitats de cadascun d’ells.
El mòdul està basat en una metodologia on es diferencia dos tipus d’aprenentatge que es complementen entre si. El primer està relacionat amb l’adquisició de coneixements i, el segon, amb la seva aplicació.

Aquesta metodologia combina un enfocament teòric amb un enfocament orientat a la pràctica per tal de guiar i dotar a l’estudiant amb les competències necessàries per al desenvolupament de les diferents activitats del mòdul i, més concretament, cap a la resolució del repte.

L’aplicació d’aquesta metodologia requereix una col·laboració permanent entre el professorat i l’estudiant. En conseqüència, cada setmana, aquest mòdul té associades en el calendari del curs 6 sessions lectives presencials que es destinen als seminaris i, d’altra banda, 2 sessions de treball guiat.

De forma alternativa, pels estudiants que segueixen la seva formació en modalitat virtual i, complementària pels estudiants presencials, es realitzarà el seguiment dels seminaris i de les sessions de treball guiat a través del campus virtual i de les consultes i tutories en línia. A més, els estudiants que segueixen la modalitat virtual tenen la possibilitat d’assistir a les sessions presencials, destinades als seminaris o al treball guiat, que considerin oportunes.

En les sessions destinades als seminaris, el professorat facilita als estudiants els continguts i les eines necessàries per desenvolupar les activitats i el repte del mòdul.

En les sessions de treball guiat, el professorat tutor orienta i realitza el seguiment dels estudiants en el desenvolupament del repte.

A més, cal afegir, el treball personal que, tot i està present durant tot el semestre, s’intensifica en les darreres setmanes per a la resolució de l’activitat final i, sobretot, del repte del mòdul.
Les diferents activitats d’avaluació, entre elles el repte, són fixades pel professorat i estaran disponibles en el calendari dels seminaris i del repte.

Consulteu l'apartat d'observacions.
Els estudiants que no hagin seguit o que no hagin superat l’avaluació continuada tindran la possibilitat de recuperar els seminaris pendents i el repte durant el període de recuperació previst d’acord amb el calendari del mòdul.

Consulteu l'apartat d'observacions.
Cada seminari detallarà la bibliografia bàsica.
Cada seminari detallarà la bibliografia complementària.
El mòdul té associats uns resultats d’aprenentatge que es troben descrits en el seu pla docent. Aquests resultats d’aprenentatge són avaluats utilitzant una escala numèrica de 0 a 10 (per dècimes).

Per superar el mòdul és necessari que la qualificació de tots aquests resultats d’aprenentatge sigui superior o igual a 3 i que el valor de la mitjana aritmètica de les seves qualificacions sigui superior o igual a 5.

A més, els resultats d’aprenentatge del mòdul, cadascun en el seu nivell competencial, contribueixen a l’avaluació de les competències específiques i transversals que l’estudiant tindrà en acabar els estudis.
Codi - Competències (C) / Resultat d'aprenentatge específic (RA)Nivell
CBAE-E002 - Gestionar els recursos financers.
RABAE-E002-02 - Aplica el règim d'interés simple per resoldre els problemes que es plantegen en l’àrea financera de l’empresa.1
RABAE-E002-03 - Aplica el règim d'interés compost per resoldre els problemes que es plantegen en l’àrea financera de l’empresa.2
RABAE-E002-04 - Utilitza les diferents modalitats de rendes i préstecs per resoldre els problemes que es plantegen en l’àrea financera de l’empresa.2
CBAE-E008 - Aplicar els principals models de costos en la gestió empresarial.
RABAE-E008-01 - Aplica el model de cost complet per calcular el cost de la producció i el resultat analític, en processos de producció mono-fàsics.2
RABAE-E008-02 - Aplica el model de cost complet amb imputació racional de costos fixos per calcular el cost de la producció i el resultat analític, en processos de producció multi-fàsics.2
RABAE-E008-03 - Aplica el mètode del cost directe per planificar el resultat a curt termini.2
CBAE-E011 - Participar en els diversos procediments tributaris del sistema fiscal andorrà.
RABAE-E011-01 - Identifica la tipologia dels diferents tributs i l’aplicació dels diferents procediments tributaris.1
RABAE-E011-02 - Desenvolupa el procés de càlcul de l’impost de societats.2
RABAE-E011-03 - Desenvolupa el procés de càlcul de l’impost de la renda de les persones físiques.2
RABAE-E011-04 - Desenvolupa el procés de càlcul dels diferents impostos indirectes.2
Codi - Competències (C) / Resultat d'aprenentatge transversal (RA)ÀreaNivell
CBAE-T006 - Tenir consciència de les repercussions econòmiques i jurídiques de les activitats professionals.Responsabilitat personal
RABAE-T006-04 - Integra les dimensions socioeconòmiques, culturals i naturals del país en els treballs i projectes realitzats.3
CBAE-T008 - Interpretar i aplicar els coneixements d'acord amb els valors ètics.Responsabilitat personal
RABAE-T008-01 - Reconeix les implicacions socials de l’activitat professional.1
RABAE-T008-03 - Assumeix l’actuació ètica de la professió.2
1. Seminari: Matemàtiques de les operacions financeres
1.1. Introducció a la matemàtica financera
1.2. Operacions amb interès simple
1.3. Operacions amb interès compost
1.4. Rendes
1.5. Préstecs
2. Seminari: Fiscalitat
2.1. Bases de la fiscalitat andorrana
2.2. Impostos Directes
2.3. Impostos indirectes
2.4. Fiscalitat internacional i els convenis
3. Seminari: Comptabilitat de costos
3.1. La comptabilitat analítica de costos i els seus objectius dins l’empresa
3.2. Concepte de cost en el procés productiu
3.3. Premisses per a la determinació dels elements de cost
3.4. Procés general de la formació de costos (I). Classificació, localització per funció i assignació de costos. El compte de resultats funcional
3.5. Les existències en el procés productiu
3.6. Procés general de la formació de costos (II). Imputació dels costos pel mètode de les seccions
3.7. La producció en curs
3.8. La producció multi fàsica o per processos
3.9. Limitacions del model de costos complerts
3.10. Els ajustos per variació de l’activitat en el model de costos complerts: imputació racional de costos fixos
3.11. El model de costos variables
3.12. El mètode del cost variable i la presa de decisions sobre planificació del benefici a curt termini