Pla docent
Universitat d'Andorra
L’assignatura Història econòmica de l’Andorra contemporània estudia l’economia i la societat andorrana durant el període que s’estén des de finals del segle XIX fins l'actualitat.
L’objectiu principal de l’assignatura és comprendre el desenvolupament recent de l’economia andorrana i, per tant, conèixer a una època en què el país fa front a la seva modernització, període històric clau pels vertiginosos canvis socials, econòmics i polítics que permet la consolidació d’Andorra com a Estat de dret.

L’estudiant ha d’assolir els següents objectius:

• Analitzar els problemes del segle XIX i XX que avui reben la consideració de fonamentals.
• Interpretar els esdeveniments històrics i econòmics en el context en que es produeixen.
• Realitzar l’estudi comprensiu dels processos històrics i econòmics recents que marquen la nostra manera d’entendre i viure l’existència.
• Situar els processos històrics i econòmics en el marc geogràfic i temporal que corresponen.
• Raonar sobre els fets històrics i econòmics per estimular la curiositat per una època en què el país fa front a la seva modernització.
• Relacionar els fenòmens econòmics, socials, polítics i culturals.

La metodologia de treball general de l’assignatura es basa, en la realització treball grupal sobre un tema o projecte aplicat a Andorra i l’estudi individualitzat del contingut que li és propi.

S’ha de partir de l’estudi en profunditat del material didàctic base de l’assignatura, per la qual cosa es compta amb l’ajuda del professor que resoldrà qualsevol dificultat que pugui sorgir. També pot resultar interessant plantejar els dubtes directament al Fòrum de l’aula virtual. Els dubtes mai no són exclusius d’un estudiant: tothom pot treure profit de les preguntes dels altres. Fins i tot, hi haurà qui podrà respondre als companys, avançant-se a les respostes del professor.

La intervenció al Fòrum de presentació a l’inici del curs és obligatòria.
L'avaluació continuada consisteix en un treball grupal sobre un tema o projecte aplicat a Andorra. Aquest treball és obligatori així com la seva defensa presencial a la Universitat d'Andorra durant un matí al final del semestre i s'ha de fer de manera grupal. L'assistència és obligatòria a totes les presentacions grupals.

A l'inici de curs al document Guia d'elaboració del treball grupal es publicaran els possibles temes. El treball estarà redactat en català, per la realització del treball s'ha de tenir en compte el document Guia d'elaboració del treball grupal. El treball grupal s'organitza en tres etapes amb les activitats següents:
Etapa inicial
Activitat 0: formació dels grups i sol·licitud del tema a treballar mitjançant enviament d'un missatge electrònic a la professora (mlluelles@uda.ad).
Activitat 1: lliurament de l'esquema o guió del treball, els membres del grup i repartiment de les tasques a realitzar i la bibliografia o fonts de dades que es consultaran. Etapa de desenvolupament
Activitat 2: presentació d'un informe de l'estat d'avançament del treball i esborrany de la part realitzada fins al moment. Etapa de defensa
Activitat 3: lliurament del treball grupal i defensa pública oral i presencial. La qualificació del treball serà individual encara que es tracti d'un treball en equip.
És obligatori realitzar aquest examen final presencial per poder superar l’assignatura. Aquest examen final presencial avaluarà tot el contingut de l’assignatura.

L’examen final es realitzarà presencialment a la Universitat d’Andorra, tindrà dues hores de durada, i es podrà escollir entre dues dates d’examen. Els estudiants que ho desitgin i avisant amb antelació podran realitzar l’examen final a una de les seus d’examen de la Universitat Oberta de Catalunya.

La qualificació final de l’assignatura és el resultat d’un procés d’avaluació en el qual hi intervenen tant l’avaluació continuada que es realitza al llarg del semestre, com l’examen final presencial.

Per aprovar l’assignatura, cal obtenir una qualificació final igual o superior a 5.

La qualificació final s’obtindrà del resultat: (40% qualificació examen final presencial) + (60% x treball grupal).

Per aplicar aquesta fórmula cal superar l’examen final amb una nota igual o superior al 4.
Codi - Competència específica
BAE15 - Anàlisi i interpretació de manera crítica de les transformacions socioculturals i històriques de l’Andorra actual
Codi - Competència transversalÀrea
UdA02 - Orientació cap a la qualitatResponsabilitat personal
UdA03 - Compromís amb l’entorn socioeconòmic i cultural del paísResponsabilitat personal
UdA08 - Treball en equips internacionals i interdisciplinarisEmprenedoria i treball en equip
UdA10 - Comunicació i expressió oral i escritaComunicació
1. PRESENTACIÓ GENERAL D’ANDORRA
1.1. Presentació geogràfica i jurídico-institucional
1.1.1. El territori, la població, característiques de l’economia, dades econòmiques més rellevants, comunicacions, etc.
2. LA CRISI DE LA SOCIETAT TRADICIONAL
2.1. La segona meitat del segle XIX i l’inici del XX: crisi i empobriment general del país
2.1.1. Campanya de premsa de 1892.
2.1.2. Derogació dels privilegis comercials amb Espanya 1887
2.1.3. L’emigració de la població andorrana
2.1.4. Els intents de canvi: concessions anteriors a 1929
2.1.5. Intercanvis comercials amb Espanya i França
2.1.6. Estat de les comunicacions
3. LES BASES DEL CANVI
3.1. Les noves perspectives econòmiques de les concessions hidroelèctriques
3.1.1. El panorama demogràfic. FHASA, el motor del canvi. Les carreteres de FHASA.
3.1.2. Influència de la Segona República espanyola
3.1.3. Els conflictes de 1933
3.1.4. Finances del Consell General
3.1.5. El servei postal, telegràfic i telefònic
3.1.6. Configuració del sistema escolar
3.1.7. Nova via de penetració del turisme
4. L’ENLAIRAMENT ECONÒMIC
4.1. Repercussions de la Guerra Civil Espanyola i la Segona Guerra Mundial
4.1.1. Ordre públic i nacionalitat
4.1.2. Ràdio Andorra, instrument polític.
4.1.3. El conflicte amb FHASA
4.1.4. El control de la xarxa telefònica
4.1.5. Reorganització del sistema educatiu
4.1.6. Les carreteres i el manteniment de la xarxa viària
5. LA TRANSICIÓ
5.1. Els anys cinquanta o el decenni frontissa
5.1.1. Dificultats del sector ramader
5.1.2. Dues emissores de ràdio
5.1.3. Impermeabilització de la frontera amb França
5.1.4. El pressupost i la fiscalitat
5.1.5. Regulació dels drets civils
5.1.6. El desenvolupament del comerç al detall
5.1.7. La creació d’un oligopoli bancari
5.1.8. Els serveis públics
5.1.9. La cultura i els cursos internacionals
5.1.10. La societat civil impulsa el turisme
5.2. L’expansió econòmica dels anys seixanta
5.2.1. Al.luvió immigratori
5.2.2. Un sector primari subvencionat
5.2.3. L’activitat comercial i les taxes de consum
5.2.4. El panorama embolicat de la radiodifusió
5.2.5. El desplegament dels serveis públics (necessitat d’una formació andorrana, sistema sanitari públic, etc.)
5.2.6. Consolidació del turisme de masses
6. LA MODERNITZACIÓ
6.1. La consolidació del model de creixement dels anys setanta i vuitanta
6.1.1. Població i societat
6.1.2. Condicionants de la base econòmica i sectors motors del creixement
6.1.3. Els sectors induïts i complementaris
6.1.4. Finances públiques
6.1.5. Relacions amb l’exterior i condicionants del marc exterior
6.1.6. Intercanvis comercials amb l’estranger
6.1.7. Evolució del marc institucional
6.1.8. Elements bàsics del marc normatiu
6.2. Fase de maduresa i estabilització de la base econòmica
6.2.1. Població i societat
6.2.2. Evolució dels factors condicionants
6.2.3. Dinàmica sectorial
6.2.4. Sector financer
6.2.5. Finances públiques
6.2.6. Relacions amb l’exterior
6.2.7. Intercanvis comercials amb l’estranger.
6.2.8. Institucions i vida política
Codi - ActivitatDescripcióCompetènciesPercentatge
1 - Activitat 1Treball grupal amb exposició oralBAE15, UdA02, UdA03, UdA08, UdA1060,00%
2 - Activitat 2Examen finalBAE15, UdA02, UdA03, UdA1040,00%