La intensificació de la competència juntament amb un entorn empresarial complex i insegur obliguen a l’empresa a adaptar els seus modes de funcionament a les creixents exigències dels consumidors. Per adaptar-se a un context cada vegada més canviant, l’automatització i informatització ja no són suficients: cal repensar el conjunt de l’organització. Actualment, les empreses tenen tendència a alleugerir les seves estructures, a accelerar els processos de decisió i a optar per una organització més reactiva que permeti innovar així com donar resposta a les exigències dels mercats en terme de cost, de qualitat, distribució i disseny.
Un cop vistos els principals conceptes d’administració empresarial, aquesta assignatura pren un enfocament més versat en la gestió de les diferents parts que integren una organització. El contingut està dividit en quatre blocs on s’introdueixen les característiques de cada àrea funcional així com els models de gestió més utilitzats a l’empresa. L’assignatura pretén dotar a l’estudiant de les eines analítiques especialitzades de cada bloc així com oferir un coneixement global de la gestió empresarial. L’assoliment d’aquesta assignatura facilita el seguiment d’assignatures posteriors com Direcció Comercial I i II.
L’assignatura requereix haver superat el curs d’Organització i gestió I. Així mateix, es valora positivament el raonament analític i el pensament original per tal de donar solucions creatives als reptes que planteja l’estudi de l’activitat empresarial.
- Planificar, organitzar i motivar la plantilla d’empleats.
- Gestionar els estocs empresarials i les activitats logístiques.
- Planificar i optimitzar la producció en funció de les restriccions empresarials.
- Reconèixer les principals variables del marketing.
La metodologia docent s’estructura en les següents activitats:
Sessions de tipus expositiu per part del professor per fixar els conceptes i procediments. Els alumnes podran seguir les explicacions a través de materials penjats al campus virtual.
Sessions de discussió de casos, on s’impulsa la participació dels estudiants a través del treball cooperatiu.
Treballs Virtuals (TV) per potenciar l’aprenentatge autònom, el treball col•laboratiu i preparar amb més garanties d’èxit els controls presencials (CP) d’avaluació continuada.
Aprofitament de l’aula virtual perquè la comunicació entre els estudiants i el professor sigui constant i fluida.
La mecànica de l’avaluació continuada es basa en els següents criteris:
Durant el semestre es realitzaran tres Controls Presencials (CP) d’avaluació continuada. La mitjana ponderada d’aquests tres controls dóna la Qualificació Presencial d’avaluació continuada (QP).
Els Controls Presencials mesclaran aspectes teòrics, a través de preguntes de resposta curta o tipus test (50%), i aspectes pràctics, a contestar mitjançant la resolució de problemes directament relacionats amb els exercicis/casos d’estudi vistos al llarg del curs (50%).
La nota final d'un control presencial és la mitja de la part pràctica i la part teòrica, sempre i quan les dues parts siguin iguals o superiors a 5/10. Si alguna de les parts és inferior a 5/10, la nota del control presencial serà la de la part amb nota inferior a 5/10. Els controls presencials se superen amb un 5/10.
Els controls tenen lloc en una data fixada amb antelació (veure calendari de l’assignatura a l'aula virtual). Els controls presencials no es repeteixen.
Durant el semestre també es proposen tres Treballs Virtuals (TV) que els estudiants que ho desitgin poden lliurar a través del punt de lliurament de l’aula virtual seguint les pautes explicitades a l’apartat de metodologia de treball. La mitjana ponderada d’aquests tres treballs dóna lloc a la Qualificació Virtual d’avaluació continuada (QV).
Important:
El dia següent a la data fixada d’entrega dels Treballs Virtuals (veure calendari de l’assignatura) es penjarà una proposta de correcció per tal que l’estudiant disposi de la solució del TV.
La qualificació dels TVs només es realitzarà si la mitjana dels controls presencials és superior a 4/10. És a dir, un cop surti publicada la qualificació del CP1, es procedirà a qualificar els TV1 d’aquells estudiants que hagin obtingut una qualificació de 4/10 o superior en el CP1. La mateixa lògica s’aplicarà en el CP2 i CP3 i si s’escau en l’Examen Final.
Si en un CP no s’obté com a mínim un 4/10 però la mitjana resultant dels tres controls presencials al final és igu
Alternativament, els estudiants que no han optat per l’avaluació continuada o que no l’han superada tenen la possibilitat de fer un únic Examen Final presencial (EF) que dóna una Qualificació Final (QF). Així mateix, aquests alumnes també poden realitzar els treballs virtuals (QV).
L'examen final avaluarà la totalitat del temari i tindrà la mateixa estructura i qualificació que els controls presencials d’avaluació continuada.
La Qualificació global de l'Avaluació Final (QAF) serà:
• No presentat; Si no es presenta a la prova presencial d'avaluació final.
• QF; Si QF < 4/10
• Màxim {QF; (QF·0,7+QV·0,3)}; Si QF>= 4/10 en el cas d’haver realitzat els treballs virtuals.
Per superar l'assignatura cal obtenir una Qualificació global de l'Avaluació Final (QAF) superior o igual a 5/10.
- Barroso Castro, C. (Coord),(2012): Economia de la Empresa, Pirámide. 2a Edició.
- Cuervo García, A. (Dir), (2008): Introducción a la Administración de Empresas. Thomson Civitas. 6a Edició.
- Bueno Campos, E. (1993): Curso básico de economia de la empresa: Un enfoque de organización. Pirámide.
- Hernández Ortíz, M. J. (Coord),(2014): Administración de empresas, Pirámide. 2a Edició.
- Tots els estudiants tenen la possibilitat de fixar hores de tutoria a través del correu electrònic per resoldre dubtes amb el professor. Cal tenir en compte que la tutoria no és una classe personalitzada. Cal que els estudiants portin dubtes específics per ser resolts. En relació a això, no s’aconsellen tutories grupals.
- Els correus electrònics dels estudiants seran contestats en un termini màxim de dos dies laborables.
- No s’acceptarà cap treball fora de termini.
- Cada treball no lliurat i/o cada control no presentat serà avaluat amb un 0/10
1. La funció financera de l'empresa
1.1. L'activitat financera de l'empresa
1.1.1. La funció financera de l'empresa
1.1.2. La documentació comptable
1.1.3. El cicle econòmic de l'empresa
1.1.4. Les fonts de finançament
1.2. L'estructura financera de l'empresa
1.2.1. Estructura i planificació financera
1.2.2. Palanquejament financer (Financial leverage)
1.2.3. El cost del capital
1.2.4. La rendibilitat empresarial
2. La logística de producció de l'empresa
2.3. Teoria de la unitat de producció
2.3.1. La funció de producció de l'empresa
2.3.2. Producció total, mitjana i marginal
2.3.3. La producció a curt i a llarg termini
2.3.4. Els costos de producció
2.4. Proveïment i gestió d'existències
2.4.1. Conceptes bàsics del proveïment i la gestió d'existències
2.4.2. Mètodes bàsics de gestió d'existències: Wilson i ABC
2.4.3. Altres mètodes de gestió d'existències: MRP i JIT
2.5. La planificació de la producció
2.5.1. Tipus de processos productius
2.5.2. La planificació de la producció a través de la programació lineal
2.5.3. La planificació de projectes: Diagama de Gantt i mètode PERT
2.6. La logística de la producció
2.6.1. Variables estratègiques de la logística de producció
2.6.2. Mètodes de distribució en planta
2.6.3. El control de la qualitat de la producció
3. La funció comercial de l'empresa
3.7. Introducció al màrqueting, venda i servei post-venda
3.7.1. Elements del màrqueting
3.7.2. Comportament del consumidor, segmentació i posicionament
3.7.3. El màrqueting estratègic
3.7.4. Decisions sobre les variables de màrqueting
4. Els recursos humans a l'empresa
4.8. La funció de recursos humans
4.8.1. Introducció a la gestió de recursos humans
4.8.2. El lideratge a l'empresa
4.8.3. Reclutament i integració
4.8.4. La formació
4.8.5. Gestió del rendiment i dels incentius