Pla docent
Universitat d'Andorra
Codi - Assignatura
0051012 - Infermeria en atenció primària de salut
Infermeria comunitària remarca el concepte general d’infermeria orientada a la comunitat, tenint en compte els grups d’atenció específics que es poden identificar; sabent que una bona salut de la comunitat és imprescindible per al desenvolupament econòmic, cultural i social.

L`eina de treball imprescindible és l`educació per a la salut i les intervencions educatives com a forma de promoure canvis voluntaris i responsables en els comportaments individuals i col·lectius, fomentar estils de vida saludables en les persones subjectes de la seva atenció ajudant a promoure la salut i millorar la qualitat de vida dels ciutadans.
• Identificar i definir la infermeria en salut comunitària i el seu àmbit d’actuació
• Conèixer els objectius de l’educació per a la salut
• Identificar les estratègies de la promoció per a la salut
• Aplicar la metodologia d’educació per a la salut a una situació concreta
L’assignatura s’organitza en:
• activitats dirigides a l’aula amb la participació dels estudiants.
• activitats tutoritzades, treball guiat.
• treball individual dedicat a l’elaboració de les activitats d’avaluació, lectura de recursos penjats al campus.

L’assignatura disposa d’una aula a l’entorn virtual d’aprenentatge com a eina de suport docent i de comunicació.
Cadascuna de les activitats d’avaluació continuada s’ha de superar amb una qualificació mínima de 5 per tal d’aprovar l’avaluació continuada. En cas contrari tindrà l’opció de l’avaluació final.
El Pla d'estudis està dissenyat en format presencial.
L’estudiant que no superi o no s'hagi presentat a una o vàries de les activitats d’avaluació continuada, té l’opció de realitzar l’avaluació final. Totes les activitats s’han de superar amb una qualificació mínima de 5 per poder optar a la mitjana del curs.
Caja López, C. (2003). Enfermeria Comunitaria III. Atención Primaria. Masson:Barcelona.

Martin- Zurro, A. (2018). Atención familiar y Salud Comunitaria. Elsevier:Barcelona.

Palmar, A.M. (2014). Métodos educativos en salud. Elsevier:Barcelona.

Sanchez, A. et al (2000). Actuación en enfermería comunitaria. Sistemas y programas de salud. McGRAW-HILL Interamericana:Madrid.
Associació d’Infermeria Familiar i Comunitària de Catalunya [Internet]. Disponible a: https://www.aificc.cat/

Borrell, C.i Benach, J.(2003). Les desigualtats en la salut a Catalunya. Mediterrània:Barcelona.

Departament de Salut. Protocol d'activitats preventives i de promoció de la salut a l'edat pediàtrica.Generalitat de Catalunya. 2008. Disponible a: http://salutpublica.gencat.cat/web/.content/minisite/aspcat/promocio_salut/infancia-i-adolescencia/02infancia-amb-salut/protocol-infancia-amb-salut.pdf

Frias Osuna, A. (2000). Enfermeria Comunitaria. Masson:Barcelona.

Generalitat de Catalunya, Departament de Salut. Pla de Salut de Catalunya 2021-2025 [Internet]. Barcelona: Direcció General de Planificació en Salut; 2021. Recuperat de: https://salutweb.gencat.cat/web/.content/_departament/pla-de-salut/pla-de-salut-2021-2025/pla-salut-catalunya-2021-2025.pdf

Grupo PrevInfad / PAPPS Infancia y Adolescencia. Guía de actividades preventivas por grupos de edad. En Recomendaciones PrevInfad / PAPPS [en línea]. Disponible a: http://previnfad.aepap.org/recomendacion/actividades-por-edad-rec

Klainberg, M. (2001). Enfermeria Comunitaria; una alianza para la salud.McGraw-Hill Interamericana: Bogotà.
El professorat es reserva el dret de fer una prova oral sobre qualsevol lliurament per validar la nota final; tant en avaluació continuada com en avaluació final.
Codi - Competència específica
BINFE03 - Fomentar estils de vida saludables amb accions de promoció de la salut, la prevenció de la malaltia i l'educació sanitària en els diversos àmbits dels sistema de salut
Codi - Competència transversalÀrea
UdA03 - Compromís amb l’entorn socioeconòmic i cultural del paísResponsabilitat personal
UdA10 - Comunicació i expressió oral i escritaComunicació
1. Mòdul La Comunitat
1.1. Introducció a l’infermeria comunitària
1.2. Grups que composen la comunitat
1.3. Valoració comunitària
1.4. Diagnòstic d’una comunitat
1.5. Programes educatius d’ infermeria comunitària
2. Educació per a la salut
2.1. Introducció a l’educació per a la salut
2.2. Sistemes de detecció de necessitats d’una comunitat
2.3. Objectius educatius
2.4. Metodologia en educació sanitària
2.5. Estratègies d’intervenció
2.6. Mètodes d’avaluació dels aprenentatges
2.7. Aplicació pràctica-Treball guiat
Codi - ActivitatDescripcióCompetènciesPercentatge
Activitat 1. - Descripció, diagnòstic comunitatTreball: Mòdul 1BINFE0330,00%
Activitat 2. - Projecte: Intervenció educativa per a la salutTreball: Modul 2 i defenses oralsBINFE03, UdA0370,00%