Pla docent
Universitat d'Andorra
L’àlgebra i el càlcul matemàtic són disciplines que destaquen per la seva importància en àmbits científics i tècnics. Tenen un caràcter formatiu bàsic i proporcionen la metodologia i les eines necessàries perquè l’estudiant ampliï la seva formació matemàtica per poder desenvolupar, amb més facilitat i rigor, activitats derivades del món de l’enginyeria.

Aquesta, és una assignatura introductòria i eminentment pràctica que pretén familiaritzar l’estudiant d’informàtica amb la simbologia i el llenguatge matemàtic d’ús comú, amb els conceptes bàsics d’àlgebra i amb l’estudi i la utilització de funcions d’una variable real.
• Conèixer els principals elements de la teoria de conjunts: operacions, relacions binàries, aplicacions,...
• Conèixer les principals estructures algebraiques: estructura de grup, anell i cos.
• Conèixer i aplicar els elements bàsics de l’àlgebra lineal (matrius, determinats) a la resolució de sistemes d’equacions lineals.
• Conèixer les diferents formes de representació i saber operar amb nombres complexos.
• Utilitzar sèries numèriques i saber estudiar la seva convergència.
• Consolidar els coneixements sobre l’estudi de les principals funcions matemàtiques d’una variable real.
• Conèixer i saber aplicar els conceptes de límit, continuïtat i derivabilitat.

• Conèixer i utilitzar les tècniques bàsiques d’integració: integració per parts, per canvi de variable, de funcions racionals i trigonomètriques
La dòcencia s'organitza en classes teòriques, classes teoricopràctiques, classes pràctiques.
• Classes teòriques de tipus expositiu per part del professor per fixar els conceptes i procediments.

• Classes pràtiques de resolució i discussió de problemes on s'impulsarà la participació dels estudiants.

• Treballs pràctics per potenciar el treball en grup , assimilar els conceptes teòrics i preparar amb més garanties d’èxit les distintes proves d’avaluació continuada. El lliurament i la defensa d’aquests treballs tenen un caràcter obligatori per als estudiants que optin per l’avaluació continuada.

• Aprofitament de la intranet de la universitat perquè la comunicació entre els estudiants i el professor sigui més constant i flui
L’estudiant que segueixi l’avaluació continuada serà avaluat de la següent manera:


Descripció Competències Avaluació
Activitat 1 Controls presencials (CP) d’avaluació continuada (mínim 3 controls) 70%
Activitat 2 Treball virtual (TV) 30%

La mecànica de l’avaluació continuada es basa en els següents criteris:

- Durant el semestre es realitzaran tres controls presencials (CP) d’avaluació continuada. La mitjana ponderada d’aquest tres controls (QP) dóna la qualificació global presencial d’avaluació continuada.
- Aquests controls tenen lloc a una data fixada amb antelació (veure calendari de l’assignatura). Els controls presencials només es repeteixen en casos excepcionals. Per poder optar a la repetició d’algun control cal justificar el motiu de l’absència adjuntant algun certificat o document acreditatiu.
- Durant el semestre també es proposa un treball virtual (TV) que els estudiants, que ho desitgin poden lliurar a través del punt de lliurament de l’aula virtual. La nota d’aquest treball (QV) dóna la qualificació global virtual d’avaluació continuada.
- La qualificació global d'avaluació continuada (QAC) serà:
• QP; Si QP<4
• Màxim {QP ; (QP*0,7+QV*0,3)}; Si QP>=4
- Per superar l’assignatura per avaluació continuada, cal obtenir una qualificació global d’avaluació continuada (QAC) superior o igual a 5.

Alternativament, els estudiants que no han optat per l’avaluació continuada o que no l’han superada tenen la possibilitat de fer un únic examen final presencial (EF) que dóna una qualificació (QF).
La qualificació global de l'avaluació final (QAF) serà:
• No presentat; Si no es presenta a la prova presencial d'avaluació final
• QF; Si QF<4
• Màxim {QF ; (QF*0,7+QV*0,3)}; Si QF>=4

Per aprovar l'assignatura cal obtenir una qualificació global de l'avaluació final (QAF) superior o igual a 5.
Bibliografia bàsica (materials de referència de l’assignatura)
M. Spiegel, Cálculo Superior, Serie Schaum, McGraw-Hill, México, 1991.
R.L. Burden y J.D. Faires, Análisis Numérico, Thomson International, 6 ed., 1998.
González, Análisis Numérico (ejercicios), Nueva Librería
M. Castellet, I. Llerena Algebra Lineal y geometria, Publicacions de la Universitat Autònoma
APOSTOL, T.M.: Calculus. Vols. 1 y 2. Ed. Reverté.
BOMBAL, F., y otros: Problemas de análisis matemático, Ed. AC.
BOMBAL, F., y otros: Problemas de análisis matemático. Ed. AC, 1988.
SPIEGEL, M. R.: Variable compleja. Ed. McGraw-Hill (Col. Schaum).
JUAN BURGOS, Álgebra Lineal y Geometría Cartesiana, McGraw-Hill (2.ª ed.) Madrid 1999.
Codi - Competència específica
BINFO10 - Ús dels fonaments de la matemàtica en l’àmbit de la informàtica
Codi - Competència transversalÀrea
UdA02 - Orientació cap a la qualitatResponsabilitat personal
UdA07 - Autonomia i iniciativaGestió del coneixement i autonomia en el treball
UdA10 - Comunicació i expressió oral i escritaComunicació
1. Matrius, determinants i sistemes lineals
1.1. Introducció i definicions
1.2. Matrius especials
1.3. Operacions amb matrius
1.4. Determinants
1.5. Sistemes d'equacions lineals
2. Espais Vectorials
2.1. Introducció i definicions
2.2. Subespai vectorial
2.3. Sistemes generadors i bases
3. Aplicacions lineals
3.1. Introducció i conceptes bàsics
3.2. Aplicacions lineals entre espais de dimensió finita
3.3. Representació matricials d'una aplicació lineal
3.4. Canvi de base
4. Teoria de conjunts
4.1. Idees bàsiques i definicions
4.1.1. Concepte intuïtiu de conjunt
4.1.2. Elements d'un conjunt
4.1.3. Descripció d'un conjunt
4.1.4. Notacions de la teoria de conjunts
4.2. Operacions amb conjunts: Lleis bàsiques
4.3. Correspondència i aplicacions
4.4. Relacions Binàries
5. Estructures Algebraiques
5.1. Llei de composició interna
5.2. Llei de composició externa
5.3. Morfismes
5.4. Estudi d'algunes estructures notables
5.4.1. Estructura de grup
5.4.2. Estructura d'anell
5.4.3. Estructura de cos
6. Conjunt de nombres
6.1. Introducció
6.2. Els nombres naturals
6.3. Els nombres enters
6.4. Els nombres racionals
6.5. Els nombres reals
6.6. Els nombres complexos
7. Successions numèriques
7.1. Introducció
7.2. Successions fitades i convergents
7.3. Successions monòtones
7.4. Successions parcials
7.5. Successions de Cauchy
7.6. Algunes successions particulars
8. Funcions reals
8.1. Introducció
8.2. Operacions amb funcions
8.3. Funció inversa
8.4. Funcions parelles, imparelles i periòdiques
8.5. Estudi d'algunes funcions clàssiques
9. Límits d'una funció
9.1. Punt d'accumulació d'un conjunt
9.2. Límits d'una funció
9.2.1. Límits laterals
9.2.2. Límits infinits
9.2.3. Formes indeterminades
9.2.4. Equivalència local de funcions
9.2.5. Propietats dels límits finits
10. Continuïtat
10.1. Introducció i definicions
10.2. Propietats de les funcions contínues
10.3. Funcions contínues en un interval
11. Derivació
11.1. Introducció i definicions
11.2. Propietats de les funcions derivables
11.3. Derivades de les funcions elementals
11.4. Teorema de Rolle
11.5. Teorema del Valor mig
11.6. Fórmles de Taylor
12. Càlcul Integral
12.1. Introducció a la Integral de Rieman
12.2. Propietats de la Integral de Rieman
12.3. El Teorema Fonamental del Càlcul
12.4. Càlcul pràctic de primitives
12.4.1. Integració de funcions bàsiques
12.4.2. Integració per parts
12.4.3. Integració per canvi de variable
12.4.4. Integració de funcions racionals
12.4.5. Integració de funcions trigonomètriques
Codi - ActivitatDescripcióCompetènciesPercentatge
CP - Control PresencialTres controls al llarg del semestre (avaluació continuada)BINFO10, UdA02, UdA0770,00%
TV - Treball virtualQuatre treballs al llarg del semestreBINFO10, UdA02, UdA0730,00%