L’assignatura Ètica i legislació professional I pretén donar les bases per construir adequadament els fonaments, les actituds i les responsabilitats com a futurs professionals d’infermeria, de tal manera que els estudiants sàpiguen defensar la seva posició adequadament argumentada i documentada, davant de situacions senzilles: inevitablement es presenten conflictes que poden esdevenir dilemes ètics, en qualsevol dels àmbits d’actuació.
Així doncs, tenint en compte que el desenvolupament de la professió d’infermeria es realitza en el marc de les relacions humanes cal saber l’abast, els límits i les conseqüències del seu exercici, qüestions totes elles que són regulades pel dret.
Aquesta assignatura es complementa amb Ètica i legislació professional II.
• Conèixer el contingut dels drets i deures dels usuaris, els principis bioètics i els codis deontològics professionals.
• Conèixer els drets legals bàsics de la professió d’infermeria i les responsabilitats legals de la seva pràctica.
• Desenvolupar estratègies per a la presa de decisions en dilemes bioètics.
L’assignatura s’organitza en:
• activitats dirigides a l’aula amb la participació dels estudiants.
• activitats tutoritzades, treball de casos.
• treball individual dedicat a l’elaboració de les activitats d’avaluació, lectura de recursos penjats al campus.
L’assignatura disposa d’una aula a l’entorn virtual d’aprenentatge com a eina de suport docent i de comunicació.
Cadascuna de les activitats d’avaluació continuada s’ha de superar amb una qualificació mínima de 5 per tal d’aprovar l’avaluació continuada. En cas contrari tindrà l’opció de l’avaluació final.
El Pla d'estudis està dissenyat en format presencial. L’assistència mínima demanada a les classes presencials és del 50 % per poder realitzar les activitats d'avaluació continuada. En cas de no complir el mínim de presencialitat, perd l'avaluació continuada i només podrà fer avaluació final.
L’estudiant que no superi una o vàries de les activitats d’avaluació continuada, té l’opció de realitzar l’avaluació final de l’activitat suspesa. Totes les activitats s’han de superar amb una qualificació mínima de 5 per poder optar a la mitjana del curs.
Busquets, E. i Mir, J. (2005). Infermeria i bioètica. Institut Borja de Bioètica: Esplugues de Llobregat
Busquets, E. i Mir, J. (2006). Infermeria i comitès de bioètica. Institut Borja de Bioètica: Esplugues de Llobregat
Busquets, E. i Mir, J. (2009). Infermeria i ètica de la investigació. Institut Borja de Bioètica: Esplugues de Llobregat
Casadevall, J. (2007). El Conveni europeu de drets humans, el Tribunal d’Estrasburg i la seva jurisprudència. Bosch editor: Barcelona
Etxeberria, X. (2002). Temas básicos de ética. Desclée: Bilbao
Camps, V. (2005). La voluntad de vivir. Ariel: Barcelona
Butlletí Oficial del Principat d’Andorra: www.bopa.ad
Consell d’Europa: www.coe.int
ONU: www.un.org/es/
Col·legi d'Infermeria i llevadores d'Andorra: http://www.coiand.com
Col·legi Infermeria Barcelona: https://www.coib.cat/ca-es/inici.html
Institut Borja de Bioètica: http://www.ibbioetica.org/
Consejo Internacional de Enfermeras:http://www.icn.ch/es/
El professorat es reserva el dret de fer una prova oral sobre qualsevol lliurament per validar la nota final; tant en avaluació continuada com en avaluació final.
1. Ètica i legislació profesional I
1.1. Introducció a les bases de l’ètica
1.1.1. Valors humans, valors professionals
1.1.2. Els Drets Humans
1.1.3. Principis bioètics
1.1.4. Codis d’ètica professional
2. Responsabilitat professional i legal
2.1. Introducció al Dret i a l’ordenament jurídic andorrà
2.2. Responsabilitats civil, penal i administrativa. Dol i culpa
2.3. Els Drets i Deures dels Usuaris dels sistema sanitari i sobre la història clínica
2.4. Els Drets del menor d’edat
3. Mètodes de presa de decisions
3.1. Comissions deontològiques. Comitès d’ètica
3.2. Mètodes de presa de decisions en infermeria
3.3. Aplicació: Dilemes ètics