Pla docent
Universitat d'Andorra
L’assignatura d’Estructura i funció del cos humà pretén que l’estudiant entengui a la persona com un ésser holístic mitjançant el coneixement del funcionament dels teixits, òrgans i sistemes així com, les interrelacions que existeixen entre ells.

Així, es vol aconseguir una comprensió de les bases físico–químiques de la vida i la relació entre la bioquímica, la biofísica i les ciències de la salut. El coneixement de la bioquímica i la biologia molecular és indispensable per realitzar una anàlisi correcta de l’etiologia, el diagnòstic, la terapèutica i l’avaluació dels processos terapèutics.

En aquesta assignatura es proporcionen les bases de coneixement necessàries per preparar a l’estudiant en el descobriment del funcionament del cos humà dins uns paràmetres de normalitat. I per aprofundir, juntament amb les assignatures que incorporen contingut de cures infermeres en relació a les patologies, en el coneixement de la patologia física que pot afectar a l’ésser humà i així donar la resposta infermera adequada.
• Conèixer la nomenclatura científica dels elements estudiats dins l’anatomia, la fisiologia, la bioquímica i la biofísica
• Conèixer la normalitat de l’anatomia humana
• Conèixer la fisiologia bàsica del cos humà
• Reconèixer les relacions que s’estableixen entre l'anatomia, la fisiologia, la bioquímica i la biofísica
L’assignatura s’organitza en:
• activitats dirigides a l’aula amb la participació dels estudiants,
• activitats tutoritzades,
• treball individual dedicat a l’elaboració de les activitats d’avaluació, lectura de recursos penjats al campus.
L’assignatura disposa d’un aula a l’entorn virtual d’aprenentatge com a eina de suport docent i de comunicació.
L'avaluació continuada consistirà en 4 exàmens tipus test i activitats campus.
Totes les activitats d’avaluació continuada d'aquesta assignatura són sumatives, requerint una qualificació final mínima de 5 per tal d'aprovar l'avaluació continuada. En cas contrari tindrà l'opció de l'avaluació final.
En els exàmens tipus test de l’assignatura, les respostes errònies descompten.
És requisit obligatori, contestar com a mínim la meitat + 1 de cada sistema/bloc de continguts en cada activitat d’avaluació, per tal de continuar amb la correcció del mateix.
L'estudiant que no superi l'avaluació continuada, té l'opció de realizar l'avaluació final.
Consistirá en la realització d’un examen final de tots els continguts de l’assignatura. Aquest pot incloure, per escrit /oral i de forma individual: preguntes test, pregunta curta a desenvolupar, preguntes obertes a partir d’un cas integrador. A determinar pel professorat de l’assignatura.
En els exàmens tipus test de l’assignatura, les respostes errònies descompten.
És requisit obligatori, contestar com a mínim la meitat + 1 de cada sistema/bloc de continguts en l’activitat d’avaluació, per tal de continuar amb la correcció del mateix.
Es requereix una qualificació final mínima de 5 per tal d'aprovar l'avaluació final.
Tortora, G. i Derricson, B. (2013 o posterior). Principios de Anatomia y Fisiologia (13ª ed.). Médica Panamericana: Madrid
Dubin/ Lindner. (1995). Electrocardiografia práctica. Interamericana.
Alberts, B., Bray, D., Lewuis, J., Raff, M., Roberts, K. i Watson, J.D. (2010) Biología molecular de la célula. Omega: Barcelona
Lozano, J.A., Galindo, J. D. Et al. (2000). Bioquímica para las ciències de la salud. Interamericana McGraw – Hill: Madrid
Thibodeau G. i Patton K. (2008). Estructura y función del cuerpo humano. Elservier: España

Patton,K. T. (2017). Anatomia y fisiologia.
Elservier: Barcelona.

Wheater, Paul R. (2014). Wheater's histología funcional. Texto y atlas en color. Harcourt: Madrid

Guyton (2006). Fisiologia humana. Interamericana: Méjico.

Sobotta. (2006). Atlas de anatomia humana. Médica panamericana: Madrid

Lehninger, A.; Nelson, D. K. i Cox, M. (1990). 2ª edición. Principios de Bioquímica. Omega: Barcelona

Nelson, D. K. i Cox, M. (2001). Principios de Bioquímica. (3ª ed.). Omega: Barcelona

Lodish, H.; Berk, A.; et al. (2002). Biología Celular y Molecular. (4ª ed.). Médica Panamericana: Buenos Aires

Griffiths, A. J. F.; Gelbart, W. M.; Miller, J.H.; (2000). 1º edición. Genética Moderna McGraw- Hill/Interamericana, Madrid.
El professorat es reserva el dret de fer una prova oral sobre qualsevol lliurament per validar la nota final, tant en avaluació continuada com en avaluació final.
Codi - Competència específica
BINFE05 - Tenir cura de les persones en situacions específiques
BINFE09 - Capacitat de comprendre i entendre la persona de manera holística
1. Introdució a l'estudi de la bioquímica - Estructura i funció biológica dels glúcids, proteïnes, lípids DNA, RNA i processos
2. Introducció a l'anatomia i fisiologia humana - Múscul - esquelètic, SN, cardio- respiratori
3. Metabolisme - Digestiu, renal, metabolisme energètic, enzims,..
4. Genètica - Herència, biotecnologia, endocrí- reproductor
Codi - ActivitatDescripcióCompetènciesPercentatge
1 - Activitat 1Examen mòdul 1ABINFE05, BINFE0910,00%
2 - Activitat 2Examen mòdul 1BBINFE05, BINFE0920,00%
3 - Activitat 3Examen mòdul 2CBINFE05, BINFE0930,00%
4 - Activitat 4Examen mòdul 2DBINFE05, BINFE0935,00%
5 - Activitat 5Activitats campusBINFE05, BINFE095,00%