Infermeria de l’adult II és una assignatura transversal que inicia amb Infermeria de l’adult I, continua amb Infermeria de l’adult III, desenvolupant-se al llarg de la formació. A través dels seus continguts i objectius l'estudiant anirà assolint els resultats d'aprenentatge de les competències de l'assignatura.
L’assignatura d’Infermeria de l’adult II dóna els coneixements necessaris per poder actuar amb les persones en la promoció, la prevenció, i el tractament de la malaltia quan aquesta apareix, aprofundint en coneixements més complexes.
Els estudiants han de poder aplicar el procés d’atenció d’infermeria en la vessant de rol propi i de rol col·laboratiu utilitzant el llenguatge professional infermer per poder donar resposta a les diferents necessitats de salut i malaltia centrades en la persona.
Les infermeres han d’oferir unes cures de qualitat aplicant tots els seus coneixements d’una forma rigorosa, han de conèixer la malaltia, la causa, la font patògena i el tractament de les diferents situacions de problemes de salut des d’una perspectiva holística de la persona.
• Identificar els diferents grups de fàrmacs, comprendre els seus mecanismes d’acció i la farmacocinètica.
• Conèixer les indicacions i les contraindicacions dels fàrmacs més habituals
• Identificar les principals reaccions adverses dels diferents grups de fàrmacs.
• Conèixer la fisiopatologia i funcionament de cadascun dels sistemes i òrgans del cos humà i la seva fisiopatologia
• Identificar els signes i símptomes característics de cada una de les patologies estudiades, definint els seus conceptes bàsics i les causes més freqüents de cada patologia
• Explicar les malalties i complicacions més freqüents que poden presentar les persones
• Promoure estils de vida saludables per la promoció i prevenció de malalties i complicacions de les mateixes
• Realitzar plans de cures aplicant la metodologia del llenguatge professional
• Integrar els coneixements del procés d’infermeria relacionats amb la persona i els problemes de salut
• Conèixer les pautes bàsiques de la nutrició hospitalària
• Analitzar les necessitats nutricionals de la persona amb un problema de salut
• Conèixer la microbiologia i parasitologia causant de moltes malalties: Microbiología Microorganismes
L’assignatura s’organitza en:
• activitats dirigides a l’aula amb la participació dels estudiants.
• activitats tutoritzades, treball de casos amb la metodologia de simulacions.
• treball individual dedicat a l’elaboració de les activitats d’avaluació, lectura de recursos penjats al campus.
L’assignatura disposa d’una aula a l’entorn virtual d’aprenentatge com a eina de suport docent i de comunicació.
Activitat 1: EOC presencial: procés i nutrició. Aquesta activitat es realitzarà en horari lectiu en laboratori informàtica. Cal aprovar amb un 5. Cal contestar com a mínim la meitat de les preguntes de cada sistema o no es corregirà l'examen
Activitat 2: Examen de farmacologia. Nota mínima 5.
Activitat 3: Examen cas clínic integrador + Avaluació de la metodologia del llenguatge professional infermer. Nota mínima 5 en cada part.
Activitat 4: Examen microbiologia i parasitologia. Nota mínima 5.
Cadascuna de les activitats d’avaluació continuada s’ha de superar amb una qualificació mínima de 5 per poder aprovar l'assignatura. En cas contrari tindrà l’opció de l’avaluació final.
El Pla d'estudis està dissenyat en format presencial. L’assistència mínima demanada a les classes presencials és del 50 % per poder realitzar les activitats d'avaluació continuada. En cas de no complir el mínim de presencialitat, perd l'avaluació continuada i només podrà fer avaluació final
Activitat 1: EOC presencial: procés i nutrició. Cal aprovar amb un 5. Cal contestar com a mínim la meitat de les preguntes de cada sistema o no es corregirà l'examen
Activitat 2: Examen de farmacologia. Nota mínima 5.
Activitat 3: Avaluació Cas clínic integrador + Avaluació del llenguatge professional. Nota mínima 5 en cada part.
Activitat 4: Examen microbiologia i parasitologia. Nota mínima 5.
L’estudiant que no superi una o vàries de les activitats d’avaluació continuada, té l’opció de realitzar l’avaluació final de l’activitat suspesa. Totes les activitats s’han de superar amb una qualificació mínima de 5 per poder optar a la mitjana del curs.
Farmacologia:
• Castells, S., & Hernández-Pérez, M. (2012). Farmacología en Enfermería. 3a ed. Elsevier: Barcelona
Fisiopatologia:
• Aguilar, P. D. (Ed.). (2009). Manual CTO de enfermería. McGraw-Hill Interamericana: Madrid
• Mantik, S., McLean, M., Ruff, S., Graber, P., Foret, J., & Bucher, L. (2004). Enfermería Médicoquirúrgica. Valoración y Cuidados de Problemas Clínicos. Elsevier: Madrid
• Kasper, D. L., & Blengio, J. R. (2006). Principios de Medicina Interna. Harrison. McGraw-Hill: Madrid
Dietoteràpies:
• Román, D. D. L., Guerrero, D. B., & Luna, P. P. G. (2012). Dietoterapia, nutrición clínica y metabolismo. Ediciones Díaz de Santos: Madrid
Farmacologia:
• Hilal-Dandan, R., & Brunton, L. L. (2015). Goodman & Gilman. Manual de farmacología y terapéutica. McGraw-Hill Education: Madrid
• Lorenzo, P., Velázquez, B. L., Fernández, P. L., González, A. M., Cerro, J. C. L., Hernández, I. L., & Sánchez, M. A. M. (2005). Farmacología básica y clínica. Medica Panamericana: Madrid
• Mosquera, J. M., & Galdos, P. (2005). Farmacología clínica para enfermería. McGraw-Hill Interamericana: Madrid
Fisiopatologia:
• Runge, M. S., & Greganti, M. A. (2008). Netter's Internal Medicine E-Book. Elsevier Health Sciences: Barcelona
• Smeltzer, S. C., Bare, B. G., Brunner, L. S., & Suddarth, D. S. (2005). Enfermería medicoquirúrgica. McGraw-Hill Interamericana: Madrid
• Butcher, H. K., Bulechek, G. M., Faan, P. R., Dochterman, J. M., Wagner, C., & Mba, R. P. (Eds.). (2018). Clasificación de intervenciones de enfermería (NIC). Elsevier: Bacelona
• Moorhead, S., Swanson, E., Johnson, M., Maas, M. L., & Faan, P. R. (Eds.). (2018). Clasificación de resultados de enfermería (NOC): medición de resultados en salud. Elsevier: Barcelona
• North American Nursing Diagnosis Association, & Enfermeros, D. (2009). Definiciones y clasificación 2011. Nanda Internacional: Barcelona
*Dietoteràpies:
• Gil, A. (2017) Tratado de Nutrición. Tomo IV Nutrición Clínica. 2ªed. Acción Medica: Madrid
• Mahan L. Krause. (2017). Dietoterapia. Ed: Elsevier Masson: Barcelona
• Salas-Salvadó J. (2014) Nutrición y Dietética Clínica. 3ª ed: Elsevier Masson: Barcelona
• Sanz, M. L., Celaya, S., & Hernández, J. Á. (Eds.). (2010). Manual de recomendaciones nutricionales al alta hospitalaria. Glosa: Madrid
Cal llegir la bibliografia bàsica abans de les sessions per poder seguir correctament les explicacions a l'aula
El professorat es reserva el dret de fer una prova oral sobre qualsevol lliurament per validar la nota final, tant en avaluació continuada com en avaluació final.
Algunes sessions de classe es vehicularan en castellà (les corresponents al professor José Maria Garrancho).
1. Farmacologia
1.1. Farmacologia del sistema cardiovascular
1.2. Dolor
1.3. Inflamació al·lèrgica
1.4. Farmacologia sistema Respiratori
1.5. Farmacologia Sistema digestiu
1.6. Farmacologia sistema endocrí
1.7. Immunofarmacologia
1.8. Farmacologia sistema nerviós central
1.9. Fluïdoteràpia
1.10. Nutrició artificial
2. Procés infermer en fisiopatologia
2.1. Balanç hidro-electrolític i xoc
2.2. Sistema cardiovascular
2.3. Sistema respiratori
2.4. Sistema endocrí
2.5. Sistema nefro-urològic
2.6. Sistema digestiu
2.7. Sistema immunològic
2.8. Sistema hematològic
2.9. Pre i post quirúrgic
2.10. Sistema Oncològic
2.11. Radiologia
2.12. Metodologia LLEI
2.13. Seguretat del pacient
3. Nutrició
3.1. Intol.leràncies i/o al.lèrgies alimentàries
3.2. Nutrició segons sistemes alterats
3.3. Oncologia
3.4. Transtorns del comportament alimentari
4. Microbiologia i parasitologia
4.1. Introducció
4.2. Virus
4.3. Bacteris
4.4. Fongs i paràsits