Pla docent
Universitat d'Andorra
En aquesta assignatura es farà un recorregut per les diverses etapes d’evolució de la literatura a Andorra i als Pirineus. A través dels textos treballats s’analitzaran tant l’evolució com les característiques del català en l’entorn pirinenc. Finalment, s’analitzarà la situació actual del català a Andorra des d’una perspectiva sociolingüística.
Els objectius de l'assignatura són els següents:

• Analitzar les propietats fonètiques, fonològiques, morfològiques, sintàctiques i semàntiques del català d’Andorra i dels Pirineus.
• Conèixer la història, els moviments literaris, les obres i els autors principals de la literatura a Andorra i als Pirineus.
• Saber situar la literatura d’Andorra i dels Pirineus en el marc més ampli de la literatura en llengua catalana i alhora saber distingir-la per les seves característiques específiques.
• Analitzar i fer comentari crític d’obres literàries.
• Conèixer la realitat sociolingüística d’Andorra i saber analitzar-la en funció dels diversos factors que la configuren.
La metodologia de treball general de l’assignatura es basa en l’estudi individualitzat dels materials didàctics conjuntament amb la realització de les activitats d’avaluació continuada.

La realització de les activitats d’avaluació continuada constitueix un mecanisme fonamental per tal d’assolir les competències de l’assignatura, permetent a l’estudiant aplicar els conceptes teòrics adquirits a la pràctica professional.

En qualsevol cas, s’ha de partir de l’estudi en profunditat dels materials didàctics, per la qual cosa es compta amb l’ajuda del professor que resoldrà qualsevol dificultat que pugui sorgir. Però també és important plantejar els dubtes directament al Fòrum. Els dubtes mai no són exclusius d’un estudiant: tothom pot treure profit de les preguntes dels altres. Fins i tot, hi haurà qui podrà respondre als companys, avançant-se a les respostes del professor. Per tal d’optimitzar l’aprenentatge i integrar els conceptes apresos, es recomana mantenir en tot moment una comunicació fluida amb el professorat, responent a les crides que faci i participant en les propostes no avaluables.
Hi ha 3 activitats d’avaluació continuada al llarg del semestre, una per cada mòdul. La nota final de l’avaluació continuada serà la mitjana aritmètica de la nota obtinguda a les 3 activitats d’avaluació continuada.
Si un estudiant no lliura una activitat d’avaluació continuada, obtindrà una qualificació de 0 (zero) a l’activitat, que farà mitjana amb la nota de la resta d’activitats. El fet de no lliurar una activitat no impedeix en cap cas poder seguir amb l’avaluació continuada.
Les activitats d’avaluació continuada són estrictament individuals. No es poden fer per parelles ni per grups. Si el professorat detecta dues o més activitats iguals, la nota de les activitats serà un 0 (zero).
Aquestes activitats d’avaluació continuada no són obligatòries, però són molt recomanables.
És obligatori realitzar aquest examen final per poder superar l’assignatura. L’examen final es realitzarà presencialment a la Universitat d’Andorra, tindrà dues hores de durada, i es podrà escollir entre tres dates d’examen.


La qualificació final de l’assignatura és el resultat d’un procés d’avaluació en el qual hi intervenen tant l’avaluació continuada que es realitza al llarg del semestre, com l’examen final presencial.

Per aprovar l’assignatura, cal obtenir una qualificació final igual o superior a 5.

La qualificació final s’obtindrà del millor resultat obtingut de les opcions següents:

a) (60% x qualificació examen final presencial) + (40% x qualificació mitjana de l’avaluació continuada)

Per aplicar aquesta fórmula cal superar l’examen final amb una nota igual o superior al 4.

b) Qualificació de l’examen presencial.

El llibre bàsic de l'assignatura es podrà consultar a la Biblioteca digital de la Universitat d'Andorra.

Bastida, C., Bertrana, Sistac i Villaró, A. (2016). Llengua i literatura a Andorra i als Pirineus. Universitat d’Andorra.

Les activitats i l'examen s'han de realitzar en llengua catalana.
Codi - Competència específica
BL01 - Conèixer la tradició cultural pròpia, sobretot andorrana i pirinenca
BL05 - Conèixer la història, els moviments literaris, les obres i els autors principals de la literatura en català, que inclou la literatura produïda a Andorra i als Pirineus
BL06 - Analitzar i comentar de forma crítica i des d’una perspectiva teòrica i comparada les obres literàries, els textos, els discursos i els fenòmens
BL07 - Relacionar els textos literaris amb la seva realitat social i cultural
BL08 - Conèixer les relacions que els diversos grups socials i geogràfics estableixen amb les llengües
BL12 - Aplicar els coneixements de llengua, literatura, lingüística i processament del llenguatge en activitats específiques dels àmbits de l’assessorament lingüístic i de les indústries culturals
Codi - Competència transversalÀrea
BCat-T03 - Autonomia i iniciativaGestió del coneixement i autonomia en el treball
BCat-T04 - Gestió de la informacióGestió del coneixement i autonomia en el treball
BCat-T05 - Organització personalResponsabilitat personal
BCat-T06 - TICGestió del coneixement i autonomia en el treball
UdA10 - Comunicació i expressió oral i escritaComunicació
1. Dialectologia dels parlars dels Pirineus
1.1. Evolució històrica del català a Andorra i als Pirineus
1.2. Variació dialectal
1.3. Onomàstica i toponímia
2. Llengua catalana en els textos literaris d’Andorra i dels Pirineus: sincronia i diacronia
2.1. Literatura dels Pirineus i Andorra
2.2. Oralitat i literatura: la tradició llegendària
2.3. Primeres manifestacions escrites: les Homilies d’Organyà (segles XII-XIII)
2.4. Del Manual Digest (segle XVIII) als primers viatgers (segle XIX)
2.5. Exili i literatura
2.6. Autors no andorrans sobre Andorra i l’Andorra apòcrifa
2.7. Literatura contemporània: les filials andorrana i pirinenca
2.8. Eines per a l’anàlisi literària
3. La realitat sociolingüística d’Andorra
3.1. Mapa sociolingüístic d’Andorra
3.1.1. Context
3.1.2. Estudis sobre sociolingüística d’Andorra
3.1.3. Escenari sociolingüístic d’Andorra. Evolució i situació actual
3.1.4. Prospectiva sociolingüística: el futur de les llengües a Andorra
3.2. Política lingüística a Andorra
3.2.1. Legislació lingüística
3.2.2. Dinamització lingüística
Codi - ActivitatDescripcióCompetènciesPercentatge
Activitat 1 - Mòdul 1Activitat avaluació continuadaBCat-T03, BCat-T04, BCat-T05, BCat-T06, BL01, BL0813,33%
Activitat 2 - Mòdul 2Activitat avaluació continuadaBCat-T03, BCat-T04, BCat-T05, BCat-T06, BL01, BL05, BL06, BL0713,33%
Activitat 3 - Mòdul 3Activitat avaluació continuadaBCat-T03, BCat-T04, BCat-T05, BCat-T06, BL0813,34%
Activitat 4 - Examen final presencial obligatoriMòduls 1,2,3 i 460,00%