L’assignatura d’infermeria maternal i de la dona aprofundeix en els coneixements necessaris per poder valorar i atendre a la dona en les seves diferents etapes de vida i del cicle reproductiu: embaràs, part i puerperi.
Així com les caracterítiques del nounat sa fins al primer any de vida
Alhora que treballa les patologies de major prevalença que es poden presentar en l’àmbit de la dona, així com les seves causes, signes i símptomes, complicacions i tractaments adients.
• Identificar les característiques específiques de la dona i les seves necessitats en relació amb la salut reproductiva, així com les relacionades amb el desenvolupament de l’embaràs, part i puerperi.
• Identificar la clínica que pot presentar la dona durant l’embaràs, part i puerperi, i poder-hi donar una resposta adient mitjançant les intervencions d’infermeria.
• Conèixer les cures integrals de la dona en la promoció i prevenció de la malaltia.
• Conèixer la fisiopatologia reproductiva de la dona.
• Identificar la clínica i complicacions de les patologies més freqüents de la dona.
• Promoure la salut sexual i reproductiva
• Identificar les característiques específiques del nounat i les seves necessitats.
• Conèixer les cures integrals del nounat en una unitat de maternitat.
• Identificar les característiques especifíques del nen sà (fins a l'any de vida) i les seves necessitats.
• Conèixer les cures integrals del nen sà, des del moment de nèixer fins a l'any de vida.
L’assignatura s’organitza en:
• activitats dirigides a l’aula amb la participació dels estudiants.
• activitats tutoritzades, treball de casos amb la metodologia de simulacions.
• treball individual dedicat a l’elaboració de les activitats d’avaluació, lectura de recursos penjats al campus.
L’assignatura disposa d’una aula a l’entorn virtual d’aprenentatge com a eina de suport docent i de comunicació.
Cadascuna de les activitats d’avaluació continuada s’ha de superar amb una qualificació mínima de 5 per tal d’aprovar l’avaluació continuada. Cal aprovar les 3 parts per separat: examen part fisiopatologia, examen part infermeria i examen part llevadora.
En cas contrari tindrà l’opció de l’avaluació final.
El Pla d'estudis està dissenyat en format presencial. L’assistència mínima demanada a les classes presencials és del 50 % per poder realitzar les activitats d'avaluació continuada. En cas de no complir el mínim de presencialitat, perd l'avaluació continuada i només podrà fer avaluació final.
L’estudiant que no superi una o vàries de les activitats d’avaluació continuada, té l’opció de realitzar l’avaluació final de l’activitat suspesa. Totes les activitats s’han de superar amb una qualificació mínima de 5 per poder optar a la mitjana del curs.
• Díaz, P. (2013). Manual CTO de enfermería. CTO Editorial: Madrid
• Berek J. i Hadais E. (2004). Ginecologia de Novak. (13 ed.). McGraw- Hill: Madrid
• Guillot G. i Costa D. (2004) Enfermeria materal. Masson: Barcelona
• Viguri, N., Messa, J., i Marco, M. (Eds.). (2007). Manual de soporte vital avanzado. Masson: Madrid
• Burroughs A., Leifer G.(2002). Enfermeria maternoinfantil. (8 ed.). McGraw-Hill Interamericana: Madrid
• Declaración de posicion del CIE. (2014).La naturaleza y ambito de la practica de las enfermeras matronas. Madrid
El professorat es reserva el dret de fer una prova oral sobre qualsevol lliurament per validar la nota final, tant en avaluació continuada com en avaluació final.
1. Fisiopatologia
1.1. Sistema ginecològic
1.2. Sistema obstètric
2. Procés infermeria de la dona
2.1. Procés infermeria maternal (problemes ginecològics i obstètrics)
2.2. Caracteristiques del nounat sà.
2.3. Procés Infermeria del nen sà
2.4. Cures d'infermeria del nadó en una unitat de maternitat.
2.5. Característiques del nen sà fins a l'any de vida i les seves cures integrals.
3. Llevadora
3.1. Planificació familiar
3.2. Embaràs: control prenatal i seguiment de l'embaràs
3.3. El Part: etapes, atenció d'Infermeria i pla de part
3.4. Puerperi: lactància i solc pèlvic
3.5. El embaràs i part de risc
3.6. Mort i dol perinatal