Pla docent
Universitat d'Andorra
El seminari de comptabilitat de gestió està dedicat a tractar els diferents processos comptables – econòmics que afecten a una empresa. Sense tenir la rigidesa formal, que planteja la comptabilitat financera, i en estreta relació amb la mateixa, la comptabilitat de gestió intenta donar resposta a qüestions econòmiques d'àmbit empresarial que la comptabilitat financera no tractava com: quin cost té produir un be/servei, quina és la rendibilitat per cada producte, servei, quines desviacions en els costos ha tingut l'empresa, etc. Per donar resposta aquestes qüestions i d'altres la comptabilitat de gestió, basant-se bàsicament en les dades històriques proporcionades per la comptabilitat financera, i la de costos , aplicarà una sèrie de models, que varien segons l'objectiu assolir.

El seminari de direcció financera ofereix una visió àmplia dels cicles econòmics de l’empresa i es realitza amb detall una anàlisi del punt d’equilibri de l’empresa. També es realitza el tractament econòmic de les inversions, considerant un projecte de finançament associat, tant en condicions de certesa com en condicions de risc.

En el seminari d’auditoria s’expliquen les tècniques d’auditoria bàsiques aplicades generalment, posant molt d’èmfasi en el recordatori dels principis comptables i del control intern, ja que n’és necessari un bon coneixement per poder aplicar correctament les tècniques d’auditoria. Cursant aquest seminari es pretén que l’alumne adquireixi els coneixements bàsics per realitzar una auditoria externa d’estats financers, combinant tant els aspectes teòrics com pràctics.

Així, l’objectiu principal d’aquest mòdul és orientar l’estudiant perquè pugui resoldre un repte economicofinancer, en el qual es treballaran continguts directament relacionats amb el repartiment de costos i el punt d’equilibri de l’empresa, així com amb l’anàlisi de les principals inversions i el seu finançament. En aquest mòdul s’aprofundirà en els diferents tipus de finançaments que pot tenir l’empresa i es calcularà el cost de cadascun d’
El mòdul està basat en una metodologia on es diferencia dos tipus d’aprenentatge que es complementen entre si. El primer està relacionat amb l’adquisició de coneixements i, el segon, amb la seva aplicació.

Aquesta metodologia combina un enfocament teòric amb un enfocament orientat a la pràctica per tal de guiar i dotar a l’estudiant amb les competències necessàries per al desenvolupament de les diferents activitats del mòdul i, més concretament, cap a la resolució del repte.

L’aplicació d’aquesta metodologia requereix una col·laboració permanent entre el professorat i l’estudiant. En conseqüència, cada setmana, aquest mòdul té associades en el calendari del curs 6 sessions lectives presencials que es destinen als seminaris i, d’altra banda, 2 sessions de treball guiat.

De forma alternativa, pels estudiants que segueixen la seva formació en modalitat virtual i, complementària pels estudiants presencials, es realitzarà el seguiment dels seminaris i de les sessions de treball guiat a través del campus virtual i de les consultes i tutories en línia. A més, els estudiants que segueixen la modalitat virtual tenen la possibilitat d’assistir a les sessions presencials, destinades als seminaris o al treball guiat, que considerin oportunes.

En les sessions destinades als seminaris, el professorat facilita als estudiants els continguts i les eines necessàries per desenvolupar les activitats i el repte del mòdul.

En les sessions de treball guiat, el professorat tutor orienta i realitza el seguiment dels estudiants en el desenvolupament del repte.

A més, cal afegir, el treball personal que, tot i està present durant tot el semestre, s’intensifica en les darreres setmanes per a la resolució de l’activitat final i, sobretot, del repte del mòdul.
Les diferents activitats d’avaluació, entre elles el repte, són fixades pel professorat i estaran disponibles en el calendari dels seminaris i del repte.

Consulteu l'apartat d'observacions.
Els estudiants que no hagin seguit o que no hagin superat l’avaluació continuada tindran la possibilitat de recuperar els seminaris pendents i el repte durant el període de recuperació previst d’acord amb el calendari del mòdul.

Consulteu l'apartat d'observacions.
Cada seminari detallarà la bibliografia bàsica.
Cada seminari detallarà la bibliografia complementària.
El mòdul té associats uns resultats d’aprenentatge que es troben descrits en el seu pla docent. Aquests resultats d’aprenentatge són avaluats utilitzant una escala numèrica de 0 a 10 (per dècimes).

Per superar el mòdul és necessari que la qualificació de tots aquests resultats d’aprenentatge sigui superior o igual a 3 i que el valor de la mitjana aritmètica de les seves qualificacions sigui superior o igual a 5.

A més, els resultats d’aprenentatge del mòdul, cadascun en el seu nivell competencial, contribueixen a l’avaluació de les competències específiques i transversals que l’estudiant tindrà en acabar els estudis.
Codi - Competències (C) / Resultat d'aprenentatge específic (RA)Nivell
CBAE-E002 - Gestionar els recursos financers.
RABAE-E002-05 - Utilitza la informació economicofinancera de forma adequada per a l’estudi del cicle d’explotació i aplica la tècnica del cost-volum-benefici per a la gestió empresarial.2
RABAE-E002-06 - Calcula el cost de les diferents fonts de finançament empresarials i, aplica i interpreta els diferents criteris de selecció d’inversions per prendre decisions.2
RABAE-E002-07 - Gestiona de forma eficaç el capital des del punt de vista de l’inversor i de l’empresari.3
CBAE-E006 - Realitzar auditories i consultories tècniques.
RABAE-E006-04 - Reconeix l’activitat d’auditoria (marc normatiu, professió, planificació, riscos i control intern...)1
RABAE-E006-05 - Determina els objectius d’auditoria i desenvolupa les proves de compliment i substantives per a cadascuna de les àrees auditades.2
RABAE-E006-06 - Formula l’estructura i contingut de l’informe d’auditoria i reconeix els tipus d’opinions i salvetats possibles.3
CBAE-E008 - Aplicar els principals models de costos en la gestió empresarial.
RABAE-E008-04 - Aplica el model ABC.2
RABAE-E008-05 - Aplica el models dels Costos estàndard.2
RABAE-E008-06 - Aplica el model per acumulació d’ordres i de producció conjunta.2
Codi - Competències (C) / Resultat d'aprenentatge transversal (RA)ÀreaNivell
CBAE-T008 - Interpretar i aplicar els coneixements d'acord amb els valors ètics.Responsabilitat personal
RABAE-T008-04 - Té consciència en la presa de decisions de les limitacions ètiques de la professió.3
1. Seminari: Comptabilitat de gestió
1.1. El cost basat en activitats: model ABC
1.2. El procés pressupostari
1.3. Costos estàndard i anàlisi de les desviacions
1.4. Acumulació de costos per ordres de treball
1.5. Assignació de costos en la producció conjunta
2. Seminari: Direcció financera
2.1. Relacions economicofinanceres
2.2. Tractament econòmic de les inversions
2.3. Els recursos financers de l’empresa
2.4. La inversió en actius financers
2.5. Direcció financera d’una societat per accions
3. Seminari: Auditoria
3.1. Introducció a l’auditoria
3.2. Principis i normes comptables
3.3. Concepte d’auditoria i situació actual
3.4. Tècniques i objectius d’auditoria
3.5. Planificació del treball d’auditoria i control intern
3.6. Auditories per àrees i riscos
3.7. Altres conceptes d’auditoria
3.8. L'informe d'auditoria
3.9. L’auditoria interna